english

Achter de schermen: mijn ervaring als stagiair

Als Fair Future Generator liep ik 5 maanden stage bij de communicatieafdeling van Milieudefensie. Dat deed ik bij een campagne waarbij we 29 grote vervuilende bedrijven om hun klimaatplan vragen. In dit blog geef ik je een kijkje achter de schermen.

Misschien is een stage bij Milieudefensie ook wel iets voor jou?

Fair Future Generators is een project van Milieudefensie waar jongeren van 18 tot en met 27 jaar aan mee kunnen doen. De focus ligt op het leren van nieuwe vaardigheden en ontwikkelen van talent.

Hoe een campagne alles verandert
Ruim een jaar geleden won Milieudefensie de rechtszaak tegen Shell. De oliereus zal zijn CO2-uitstoot met 45% moeten verminderen in 2030. Dit is een fantastische overwinning! Ik zag het nieuws op het journaal en ik kreeg direct zin om mee te helpen.

Want de historische uitspraak van de rechter maakte de weg vrij om ook andere grote bedrijven aan te spreken. Begin januari stuurde Donald Pols, de directeur van Milieudefensie en Neele Boelens, de voorzitter van de jongerenvereniging JMA een brief naar 29 grote Nederlandse bedrijven.

Hierin vroegen ze de grote vervuilers dringend om met een goed klimaatplan te komen. Een plan waarin de bedrijven laten zien hoe ze hun CO2-uitstoot gaan terugbrengen, net zoals Shell ook moet doen. Alle bedrijven reageerden op de brief. Deze campagne heeft echt iets in gang gezet.

Hoe het is om bij Milieudefensie te werken

In februari begon mijn stage. Om eerlijk te zijn wist ik heel weinig van communicatie. Wat betekent het precies? Hoe werkt dat bij Milieudefensie? Is dit wat voor mij? Het antwoord op deze vragen wilde ik ontdekken.  In de eerste week leerde ik mijn begeleider Laura kennen en de andere stagiaires. We kregen veel uitleg over Milieudefensie en de grote Klimaatplannen campagne. Ik besefte me dat de brief die Donald en Neele stuurden niet zomaar een brief was.

Alle afdelingen van Milieudefensie hielpen mee aan de campagne. Ze deden er alles aan om ervoor te zorgen dat de bedrijven echt hun best gingen doen.

Zo gingen  de inhoudelijk medewerkers van de afdeling Inhoud & Lobby,  in gesprek met woordvoerders van de verschillende bedrijven. Zij zijn daar heel goed in, omdat ze veel specialistische kennis hebben. 

De mensen van de afdeling bewegingsopbouw werken nauw samen met de Operatie Klimaat actiegroepen. Deze groepen zijn verspreid over het hele land en bestaan uit bevlogen vrijwilligers die acties organiseren bij de 29 bedrijven. Deze acties zijn heel belangrijk om ervoor te zorgen dat de bedrijven het klimaatplan niet vergeten. Ook praten de actievoerders met medewerkers.

Van kantoor naar het publiek

En dan heb je natuurlijk de afdeling communicatie, waar ik stage heb gelopen. Aan ons was het de taak om zoveel mogelijk mensen te betrekken bij de campagne. Dat gebeurt bijvoorbeeld via de website, nieuwsbrieven, pers en social media. Als stagiair kreeg ik de opdracht om een aantal artikelen te schrijven over de 29 grote vervuilers. Daarin kwamen vragen aan bod als: waarom zijn deze bedrijven zo vervuilend? Wat doen ze precies? En waarom zijn ze uitgekozen?

Voor het schrijven van een artikel kreeg ik informatie van de afdeling inhoud en deed ik zelf onderzoek. Met de groep stagiairs gingen we op roadtrip langs de bedrijven. Ik maakte zelf foto's. Dat was super leuk.

Wanneer het artikel af was, werd het eerst door mijn begeleider gecheckt. Daarna controleerde de afdeling inhoud mijn tekst om ervoor te zorgen dat alle informatie wel klopte. Vervolgens ging het nog langs eindredactie voor een laatste check. Al die checks zorgden ervoor dat het heel lang duurde voordat het artikel online stond. Dit lange proces vond ik soms best frustrerend. Het werd er uiteindelijk wel beter door natuurlijk. Ik snap dat het heel belangrijk is dat Milieudefensie zo precies kijkt naar de feiten.

Ik heb veel geleerd van het schrijven over de bedrijven en over duurzaamheid. Maar ik vond het ook lastig om te lezen dat de bedrijven veel vervuiling veroorzaken, zich weinig aantrekken van mensenrechten en niet bereid zijn te veranderen. Daar kan ik wel boos en verdrietig van worden.

Iedereen mag meedoen

Wat mij het meeste bij zal blijven, is het besef dat we het samen moeten doen. De klimaatcrisis is een monster van een probleem. Het is onzichtbaar en heel ingewikkeld. Dit kan ik niet in mijn eentje oplossen. Dit kan Milieudefensie niet in haar eentje oplossen. We kunnen dit alleen samen doen: de individuele mensen, de bedrijven en de politiek.

Daarom is het ook zo belangrijk om iedereen erbij te betrekken. Achter elk artikel wat ik schreef kwam een “call to action". Iets wat de lezer kan doen. Het maakt niet uit wat je doet: een petitie ondertekenen, vegan eten, bewust stemmen, demonstreren of je huis verduurzamen. Door in actie te komen voel ik mij minder machteloos. En door mijn stage bij Milieudefensie voel ik mij minder alleen.

Word ook stagiair!

Ben je op zoek naar een stageplek? Wil je je inzetten voor klimaatrechtvaardigheid? Wil je je verder ontwikkelen op het gebied van duurzaamheid en meer leren over het werk bij een goede doelen organisatie? Meld je dan aan voor een stage bij Milieudefensie!

Foto bovenaan: portret van de 5 communicatiestagiaires 2022 met hun stagebegeleider.

Noodoproep: geen geld naar grote klimaatvervuilers

De wereld warmt gevaarlijk op. Alleen als íedereen meedoet, kunnen we de grootste klimaatrampen nog voorkomen. Wij lieten onderzoeken of 29 grote bedrijven ook meedoen. En wat blijkt: zij gaan gewoon door met vervuilen alsof er geen klimaatcrisis is. Het is tijd om deze bedrijven nú aan te pakken. Doe je mee?

Loading...