jaarverslag 2022
De brief die alles verandert

Alle 29 vervuilende bedrijven leverden dus een klimaatplan bij ons in. Onze vraag was toen: zijn deze plannen wel goed genoeg? Dat lieten we onderzoeken door het onafhankelijke en internationaal gerenommeerde NewClimate Institute.

Uit dit onderzoek volgde de Klimaatcrisis-Index. Daaruit bleek dat geen enkel bedrijf genoeg doet om gevaarlijke klimaatverandering te voorkomen. Een teleurstellend resultaat dat vroeg om vervolgstappen.

Daarom lanceerden we de Klimaatcrisis-oproep. We riepen Rob Jetten, de minister voor Klimaat en Energie, op om de 35 miljard uit het Klimaatfonds niet aan bedrijven te geven die geen goed klimaatplan hebben. Een reclamespot op tv ondersteunde deze oproep. In november overhandigde onze directeur Donald Pols de bijna 60 duizend handtekeningen aan de minister. Ook ging hij in gesprek met hem én met Micky Adriaansens, de minister voor Economische Zaken en Klimaat.

Wat hebben we bereikt?

• In opdracht van ons schreef onderzoeksbureau Profundo een vernietigend rapport over de klimaatschade die Ahold Delhaize, het moederbedrijf van onder andere Albert Heijn en Etos, veroorzaakt. In november zette Albert Heijn een stap in de groene richting. De supermarkt beloofde haar uitstoot in 2030 te verminderen met 45%. Eerst was dat maar 15%.
  • Ook het ABP kwam eindelijk met een beter klimaatplan. Onder druk van diverse milieuorganisaties stopt het pensioenfonds met investeren in de fossiele industrie. Hun doel is om de helft minder broeikasgassen uit te stoten in 2030, via bedrijven waarin het fonds investeert.
  • We stuurden een dringende brief naar de 4 grootste accountantskantoren van Nederland. We willen dat zij klimaatrisico's opnemen in controles en rapportages. Met succes want kort na ontvangst lieten deze kantoren en de branchevereniging NBA weten dat ze het met ons eens zijn en actie gaan ondernemen.
  • Media en opiniemakers vinden het nu vanzelfsprekend dat bedrijven een klimaatverantwoordelijkheid hebben. De pers heeft het inmiddels over klimaatplannen wanneer bedrijven hun jaarcijfers presenteren. Dit was een jaar geleden nog ondenkbaar!
  • Tot slot: we horen dat het maken van klimaatplannen ook een belangrijk gespreksonderwerp is bij de bedrijven zelf, in de boardroom en op de werkvloer. Sterker nog, steeds meer werknemers eisen van hun werkgever dat ze meer doen voor het klimaat. En vakbond FNV nam publiekelijk onze eis aan de 29 bedrijven over.

Wat ging er minder goed?

• Ook wij waren teleurgesteld dat uit de eerste KlimaatCrisis-Index bleek dat geen één bedrijf een voldoende scoorde. Sterker nog, als de bedrijven hun gezamenlijke plannen realiseren, reduceren zij gezamenlijk 19% van hun uitstoot, zo bleek uit het onderzoek dat New Climate Institute voor ons deed. Terwijl de 45% reductie die wij vragen echt nog maar het minimum is om een leefbare planeet achter te laten. We zien dat sinds de uitspraak van de rechter in de Klimaatzaak Shell bij veel bedrijven is gaan dagen welke klimaatverantwoordelijkheid zij hebben. Maar dat bewustzijn heeft zich tot dusver slechts bij 2 bedrijven vertaald naar echt ambitieuze stappen richting een klimaatplan. We kunnen dus nog niet stoppen met de campagne.

Hoeveel mensen deden mee?

•  ‘De brief die alles verandert’ werd ondersteund door meer dan 40.000 mensen.
  • 10 Operatie Klimaatgroepen en Milieudefensie Jong adopteerden een of meerdere bedrijven waarbij ze actie voerden en in gesprek gingen met de medewerkers.
  • We financierden de Klimaatcrisis-Index met de 125.000 euro die we ophaalden met crowdfunding.
  • 60.000 mensen ondertekenden onze Klimaatcrisis-oproep.
  • Ruim 9.000 veranderaars ondertekenden de petitie van Milieudefensie Jong aan AholdDelhaize.
  • We voerden gesprekken met honderden medewerkers van grote vervuilers over wat zij willen dat hun bedrijf doet voor het klimaat.

Wat zijn onze vervolgstappen?

• In de aanloop naar de aandeelhoudersvergaderingen in het voorjaar van 2023 vragen we mensen om een Laatste Aanmoediging te sturen naar de CEO’s van grote vervuilers.
  • Samen met honderden veranderaars bezoeken we de aandeelhoudersvergaderingen van grote vervuilers en stellen daar kritische vragen over hun klimaatbeleid.
  • We doen juridisch vooronderzoek en kondigen waarschijnlijk eind 2023 aan tegen welk bedrijf we een volgende Klimaatzaak starten.
  • In oktober 2023 brengen we onze tweede Klimaatcrisis-Index uit, waarin we de vernieuwde plannen van de 29 bedrijven beoordelen.