jaarverslag 2019
Wij stoppen
CETA

We doen het samen

We zijn niet alleen in onze strijd tegen CETA. We werken nauw samen met vakbonden, jonge ondernemers, boeren, ontwikkelingsorganisaties en andere milieuorganisaties. Samen staan we sterk. In 2019 maakten we een gezamenlijke campagnewebsite - wijstoppenceta.nl - waarop iedereen onze Kamerleden kan oproepen tegen CETA te stemmen. Ook stuurden we een gezamenlijke brief naar de Tweede Kamer.

Manifest

In oktober 2019 lieten we met een bijzondere coalitie zien dat we niet tegenover elkaar hoeven te staan als het gaat om duurzame landbouw. We presenteerden, samen met boeren, dierenactivisten, FNV en anderen, een politiek manifest voor eerlijke handel en tegen onhoudbare handelsverdragen zoals CETA. In het manifest pleiten we voor een duurzame en rechtvaardige voedselvoorziening.

Er is nog hoop

Komt er echt een einde aan CETA als de Eerste Kamer tegenstemt? Jazeker, want alle nationale parlementen in de Europese Unie moeten CETA goedkeuren voordat het volledig wordt ingevoerd. De Eerste Kamer kan ook een beter verdrag eisen en pas instemmen als dat goed is geregeld. Door de Eerste Kamer te overtuigen kunnen we er dus samen voor zorgen dat CETA, zoals het er nu ligt, niet door gaat.

Samen met programmamaker Froukje Jansen maakten we een documentaire over CETA.