jaarverslag 2019
Eerlijk klimaatbeleid: Milieudefensie in 2020

Corona heeft ons leven op z’n kop gezet. Om te voorkomen dat we straks weer terug naar af gaan, heeft Milieudefensie een oproep voor duurzaam herstel gedaan aan de politiek. Pak tegelijk met de economische crisis ook de klimaatcrisis aan.

De coronacrisis doet echter geen afbreuk aan ons doel: bij de verkiezingen in maart 2021 willen we klimaatrechtvaardigheid aan een meerderheid in de Tweede Kamer helpen. Want alleen met eerlijk klimaatbeleid kunnen we de klimaatcrisis aanpakken. Een ambitieus doel dat we niet kunnen behalen zonder de hulp van een omvangrijke verandermacht van leden, vrijwilligers, activisten en (zuidelijke) partners. In 2020 staan onze projecten daarom in het teken van het vergroten en versterken van dit netwerk, zodat we begin 2021 meer mensen in beweging kunnen brengen bij de aanloop naar de verkiezingen.

De klimaatcrisis en de economische crisis die ons door de coronapandemie te wachten staat hebben één ding gemeen: ze bedreigen onze gezondheid. De weg uit de crisis leidt naar een economie die mensen en het klimaat voorop zet. In die 'klimaateconomie' staan duurzaam wonen, reizen en eten centraal. Grote vervuilers krijgen geen overheidsgeld meer. Onze belastingen worden alleen nog besteed aan groene oplossingen die iedereen ten goede komen.

In de campagne Operatie Klimaat van najaar 2019 zijn de eerste stappen al gezet voor de opbouw van een verandermacht van mensen die zich zorgen maken om klimaatverandering en in actie willen komen. Doel is om in 2020 van 20 naar 50 lokaal actieve groepen te groeien om samen in maart 2021 de verkiezingen te winnen.

Met klimaatrechtvaardigheid in het Regeerakkoord van 2021, wordt een klimaatrechtvaardige samenleving haalbaar. Een samenleving waarin de vervuiler betaalt en groene alternatieven bereikbaar zijn voor iedereen.