Veelgestelde vragen over het KLM-rapport 2025

Hier vind je veelgestelde vragen over het rapport Krimp KLM: gevolgen voor de Nederlandse privévlieger.

Lees het volledige rapport hier. 
Iets minder tijd? Check hier de factsheet!


Vragen

1. Waarom moet KLM krimpen?
2. Als KLM moet krimpen, dan gaan toch gewoon andere luchtvaartbedrijven de routes overnemen?
3. Wordt vliegen veel duurder als KLM gaat krimpen?
4. Waarom heeft Milieudefensie dit rapport laten maken?
5. Ik vlieg meestal met Transavia naar mijn bestemming, wat zegt de studie daarover?

 

1. Waarom moet klm krimpen?

In de studie wordt ervan uitgegaan dat het aantal vluchten op Schiphol in de toekomst gaat verminderen. Om te beginnen naar maximaal 375.000 vluchten per jaar. (dat is ongeveer 1000 vluchten per dag). Dat zal nodig zijn om de gezondheidsschadelijke lawaai te verminderen, om de stikstofuitstoot die de natuur aantast omlaag te brengen èn om te zorgen dat de klimaatuitstoot omlaag gaat.

2. Als KLM moet krimpen, dan gaan toch gewoon andere luchtvaartbedrijven de routes overnemen?

Niet alleen KLM, maar alle luchtvaartbedrijven die op Schiphol vliegen zullen minder vluchten kunnen gaan maken. KLM is de het grootste luchtvaartbedrijf op Schiphol en verantwoordelijk voor zo’n 60% van alle vluchten. De andere luchtvaartbedrijven kunnen dus niet zo maar die routes overnemen.

3. Wordt vliegen veel duurder als KLM gaat krimpen?

Nee, een krimp van KLM heeft maar héél beperkt effect op de ticketprijs. Afhankelijk van de keuzes die KLM maakt, gaat de prijs van het gemiddelde tickets iets omhoog (+ €16) of iets omlaag (- 9€) .

  • In het huidige netwerkscenario blijven alle bestemmingen bereikbaar, zij het met een lagere vluchtfrequentie (-15%) en gemiddelde duurdere tickets (+€ 16).

  • In het Nederlandse privéreizigerscenario blijven populaire privébestemmingen grotendeels onaangetast. Op sommige routes dalen de prijzen licht (gemiddeld -€ 9). De 24 minst gebruikte privébestemmingen verdwijnen, maar zijn over het alge­meen goed bereikbaar via alternatieven, al kan dit wel leiden tot extra reistijd.

4. Waarom heeft Milieudefensie dit rapport laten maken?

Milieudefensie wil weten wat er écht gebeurt met Nederlandse reizigers als KLM minder gaat vliegen. De luchtvaartsector (en KLM zelf) beweert vaak dat inkrimping rampzalig zou zijn voor reizigers. Met dit onafhankelijke onderzoek laat Milieudefensie de feiten spreken. Zo blijkt bijvoorbeeld dat KLM nu veel vluchten uitvoert voor overstappende passagiers die niet in Nederland wonen, de omvliegers.

5. Ik vlieg meestal met Transavia naar mijn bestemming, wat zegt de studie daarover?

Hoewel je het in de titel van de sudie niet terugziet, kijkt deze studie naar alle onderdelen van de KLM Groep, dus naar zowel KLM Royal Dutch Airlines, KLM Cityhopper en naar Transavia. Dus de uitkomsten van de studie gaan ook over Transavia.

 

Steun onze nieuwe rechtszaak tegen Shell

Wij starten een nieuwe Klimaatzaak tegen Shell. We willen dat Shell stopt met het aanboren van nieuwe olie- en gasvelden. Want voor het klimaat is elk nieuw veld er 1 te veel. En jij kan meedoen. Laat zien dat ook jij onze nieuwe rechtszaak steunt en word supporter.

Loading...