Stedelingen zijn klaar met vervuilende auto's

Gemeenten moeten zorgen voor betere luchtkwaliteit, meer groen en minder uitstoot van CO2, vinden de meeste stedelingen. Dit blijkt uit onderzoek van I&O Research in opdracht van Milieudefensie.

Meer groen, minder vervuiling

In de twintig grootste steden van Nederland is onderzocht hoe groot het draagvlak onder bewoners is voor maatregelen voor duurzaam verkeer in de stad. Wat blijkt? De meeste bewoners willen milieuzones en schoon openbaar vervoer. Slechts 1 op de 10 stedelingen wil dat er meer ruimte komt voor autoverkeer. Steeds meer mensen realiseren zich hoe vervuilend auto’s zijn en dat we met de ruimte in de stad veel leukere dingen kunnen doen.

De lokale politiek is nu aan zet

De mensen die meededen aan het onderzoek, vertegenwoordigen de kiezers uit het hele politieke spectrum: van links tot rechts. Hopelijk is de wens voor groenere en gezondere steden terug te zien in het stemgedrag op 21 maart. Want dan zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Gemeenten moeten de stem van bewoners serieus nemen en écht aan de slag. Door meer ruimte te maken voor fietsen, wandelen en openbaar vervoer bijvoorbeeld. Zo worden steden gezond, groen en leefbaar.

Op dit plaatje zie je de opvallendste feitjes uit het onderzoek:

Illustratie I&O onderzoek

 

Steun de Klimaatzaak tegen Shell

Nieuwe olie- en gasvelden aanboren is niet nodig. In deze zaak eisen we daarom dat Shell hiermee stopt. Want de wetenschap is glashelder: voor het klimaat is elk nieuw veld er 1 te veel. Toch kiest Shell ervoor om door te gaan. Daarom stappen wij naar de rechter. Help jij ook mee?

Loading...
-->