De Reclame Code Commissie (RCC) heeft het Noorse olie- en gasbedrijf Statoil op de vingers getikt over paginagrote advertenties in de Volkskrant, het NRC Handelsblad en NRC.next. Daarin en op een campagnewebsite presenteerde Statoil gas als een onderdeel van ‘schone energie’, gebruikte het bedrijf de term emissiearme brandstof en noemde het gas de 'schoonste fossiele brandstof'. Deze uitspraken zijn misleidend, oordeelt de RCC naar aanleiding van een klacht van Milieudefensie en haar Europese koepelorganisaties Friends of the Earth Europe. Schone fossiele brandstoffen bestaan niet.
"Het kan niet zo zijn deze producent gas op deze manier als transitiebrandstof presenteert. Gas is geen 'schoon alternatief'. Juist nu, gedurende de formatieperiode waarin de overstap naar duurzame energie een belangrijke rol speelt, mag de Nederlandse bevolking en de politiek dit soort onzin niet worden voorgekauwd", zegt Jorien de Lege van Milieudefensie.
Paul de Clerk van Friends of the Earth Europe: "We zien aan de lopende band dat olie- en gasbedrijven burgers en politici misleiden. Ze willen hen laten geloven dat ze bijdragen aan een overgang naar duurzame energie. In werkelijkheid zien we dat die bedrijven achter de schermen, in Brussel en Den Haag, juist lobbyen tegen zo'n transitie. Het is goed dat de RCC hen ontmaskert."
Omdat gas een fossiele brandstof is, oordeelde de RCC dat termen als schoon en emissiearm ongepast zijn. De regels voor het maken van milieuclaims in reclame-uitingen zijn strikt om te voorkomen dat consumenten worden verleid tot zogenaamd groene keuzes waar het milieu niets mee opschiet. Statoil is inmiddels gestopt met de campagne en heeft de misleidende teksten op de website aangepast. Milieudefensie en Friends of the Earth zijn blij dat er duidelijkheid is over het onderscheid tussen echt groene energie uit bijvoorbeeld wind en zon en de iets minder vieze vormen van fossiele energie.
Terwijl de klimaatcrisis steeds zichtbaarder wordt, laten politici en grote vervuilers het afweten. In je eentje los je dat niet op. Dankzij onze leden lukt dat wel. We hebben invloed en krijgen veel voor elkaar. Met meer leden kunnen we meer doen. Doe je mee?