Zo reageren bedrijven op onze brief

Sommige bedrijven noemen het 'een uitdaging'. Andere bedrijven leggen ons graag nog eens uit hoe goed ze al bezig zijn. Begin dit jaar vroegen we 29 grote vervuilers om met een klimaatplan te komen. Dit zijn de eerste reacties.

Meeste bedrijven opvallend optimistisch

De meeste bedrijven geven aan dat ze de brief hebben ontvangen en nog met een uitgebreide reactie komen. Wat opvalt, is dat de meeste bedrijven verwachten dat hun plannen voldoende zullen scoren. Ze verwijzen daarbij vaak naar initiatieven zoals het SBTI, het Science Based Targets-initiatief.

Veel bedrijven laten zich door dit initiatief beoordelen. Maar milieuorganisaties zijn er zeer kritisch over. Zo kijkt het initiatief vooral naar de eigen uitstoot, maar zegt het te weinig over de uitstoot van de producten die bedrijven produceren.

1200px-ABN-AMRO_Logo_new_colors.svg.pngABN AMRO liet de NOS weten dat de actie een goede stimulans is. Dat het bedrijf binnen 3 maanden met een actieplan moet komen, noemt de bank "een uitdaging". Maar de bank is ook blij met de handreiking van Milieudefensie. "Er is wel een dreiging van een rechtszaak maar de eerste boodschap is: laten we met elkaar in gesprek blijven. En dat gaan we doen."

Ahold_Delhaize_logo.svg.pngAhold Delhaize nam de brief in ontvangst uit handen van Milieudefensie-directeur Donald Pols en JMA-voorzitter Neele Boelens. Het bedrijf erkent volgens NRC "dat zijn huidige doel ten aanzien van scope 3 veel lager ligt dan wat Milieudefensie verlangt. Het bedrijf wil juist hierover graag met de organisatie in gesprek: hoe definieer je scope 3 voor een supermarktketen?" Met scope 3 wordt de uitstoot bedoeld van alle producten die bedrijven maken, kopen en verkopen.

[Bekijk hieronder het fragment uit de uitzending van EenVandaag over onze campagne, het overzicht van reacties gaat verder onder de video]

AkzoNobel vertelde NRC dat het voor zijn klimaatdoel uit gaat van emissies in de hele waardeketen. Met een waardeketen worden alle activiteiten bedoeld die nodig zijn om een product van ontwikkeling, ontwerp, grondstoffen, productie, marketing en distributie uiteindelijk bij de klant te krijgen. Het bedrijf laat zijn doelen en prestaties doorrekenen door het SBTI (zie bovenaan).

1280px-Royal_DSM.svg.pngDSM laat op LinkedIn weten dat het bedrijf zich al jaren inzet om zijn bedrijfsvoering in lijn te brengen met het Klimaatakkoord van Parijs. DSM ziet voor zichzelf een rol om ook andere bedrijven te stimuleren tot het verminderen van hun CO2-uitstoot. Met als doel om gezamenlijk klimaatneutraal te worden, uiterlijk in 2050. "Het is niet makkelijk, anders was het allang gedaan." CEO Dimitri de Vreeze besluit: "I look forward to engaging with Milieudefensie on how we can accelerate achieving a sustainable future together." (“Ik kijk ernaar uit om met Milieudefensie in gesprek te gaan over hoe we het bereiken van een duurzame toekomst samen kunnen versnellen.“)

FrieslandCampina_Logo_(2020).svg.pngFrieslandCampina laat de NOS weten dat het klimaat niet ter discussie staat. "Waar het Milieudefensie vooral om gaat is de snelheid en het hoe. Wij hebben tijd, geld en kennis nodig zodat de leden van onze coöperatie verder kunnen verduurzamen. Dat gaat niet over een nacht." Het bedrijf heeft de door Milieudefensie gewonnen Klimaatzaak goed gevolgd: "Ik denk niet dat er een ceo is geweest die dat niet is opgevallen. Het leidt ertoe dat we nog eens kijken of we wel snel genoeg gaan met onze verduurzaming. Dat is de rol van Milieudefensie en dat is alleen maar goed."

2560px-KLM_logo.svg.pngKLM legt volgens NRC graag nog een keer aan ons uit dat het zijn "technologische oplossingen, waarvan sommige alleen nog in theorie bestaan, wil inzetten om zijn uitstoot te verminderen." Om de klimaatdoelen te halen, zal de luchtvaart flink moeten krimpen. "KLM zegt die ‘groeidiscussie’ niet uit de weg te gaan, maar heeft niet doorgerekend wat dat voor het bedrijf zou betekenen."

rabobank-logo-png.pngRabobank liet NRC weten hun klanten 'op weg naar Parijs' te helpen "door 'betrokken te blijven', samen te werken en kennis, netwerk en concrete producten aan te bieden." Onder de klanten van de Rabobank zijn ook veel bedrijven die klimaatschade veroorzaken. Milieudefensie verwacht dat de bank haar verantwoordelijkheid neemt door deze klimaatschade in kaart te brengen en onderdeel te maken van het reductieplan. Want met een klimaatplan waarin deze klanten ongemoeid worden gelaten, kunnen de klimaatdoelen van Parijs niet worden gehaald. 

1200px-Tata_logo.svg.pngDe CEO van Tata Steel Nederland (Hans van de Berg) reageerde bij BNR: "Noblesse Oblige, adel verplicht. Wij hebben de twijfelachtige eer dat we grootste CO2-uitstoter zijn, dus zou wel heel raar zijn als we geen brief hadden gekregen." Vorig jaar koos Tata voor een duurzamere richting. Het bedrijf omarmde het voorstel 'Groen Staal'. Toch begrijpt Tata dat Milieudefensie nu bij hen aanklopt. Van de Berg: "Ik ken de heer Donald Pols wel een klein beetje: 'plannen mooi, maar het moet wel geleverd gaan worden'." Tata is positief over de uitkomst: "De richting en de plannen die we aan het ontwikkelen zijn, dat die de toets der kritiek zullen gaan doorstaan, daar heb ik vertrouwen in."

Hoe nu verder?

Terwijl de reacties nog verder binnen druppelen, zijn de eerste gesprekken met bedrijven al gestart. Milieudefensie wijst de bedrijven in die gesprekken op wat er nu van hen wordt verwacht. Onze belangrijkste tip: kijk niet alleen naar je eigen productie, maar kijk ook naar de uitstoot van je producten. Ter illustratie: bij Shell gaat het daarbij (scope 3) om 90% van haar CO2-uitstoot.

Jij kan meedoen

Het is tijd dat bedrijven met een klimaatplan komen. Jij kan helpen door samen met ons druk te zetten op deze bedrijven. Door het hele land zijn Operatie Klimaat-groepen actief. Klik op de button hieronder om te ontdekken hoe jij kan meedoen.

P.S. Heb je minder tijd, maar wil je wel helpen? Als apptivist van Milieudefensie ontvang je ongeveer 1x per week een whatsapp-bericht met tips hoe jij online mee kan helpen. Meld je aan als apptivist 

Word lid van Milieudefensie

Terwijl de klimaatcrisis steeds zichtbaarder wordt, laten politici en grote vervuilers het afweten. In je eentje los je dat niet op. Dankzij onze leden lukt dat wel. We hebben invloed en krijgen veel voor elkaar. Met meer leden kunnen we meer doen. Doe je mee?

Loading...