english

Multinationals strijden om kampioenschap 'misbruik handelsverdragen'

Milieudefensie nomineert vijf multinationals voor de ludieke ‘Handel Zonder Grenzen Award’. Via een internetstemming kiest Nederland welk bedrijf kampioen is in het inzetten van handelsverdragen voor eigen gewin, maar ten koste van mens en milieu. Tot 20 juni organiseren lokale campagneteams van Milieudefensie door het hele land acties om hun 'favoriete' multinational onder de aandacht te brengen, zodat het bedrijf de meeste stemmen krijgt en daarmee de publieksprijs wint. De genomineerden zijn mijnbouw- en oliegiganten: Chevron, Glencore, Newmont, Shell en Total.

Met de ‘Handel Zonder Grenzen Award’ vraagt Milieudefensie aandacht voor de schade die multinationals aanrichten, mede mogelijk gemaakt door handelsverdragen. Zo maken ze ruimhartig gebruik van de buitensporige bescherming die handelsverdragen ze bieden en gebruiken ze de mogelijkheid om miljardenclaims bij overheden in te dienen.

Bescherming voor multinationals

De vergaande bescherming in handelsverdragen belet overheden op te treden tegen de schade die aan mens en milieu wordt aangericht. Freek Bersch, campagneleider Economie bij Milieudefensie: “De genomineerde multinationals komen telkens weg met milieuvervuiling, belastingontwijking en mensenrechtschendingen, zonder dat ze daarvoor aansprakelijk kunnen worden gesteld. Met deze verkiezing stellen we dat aan de kaak.”

Schadeclaims voor overheden

Handelsverdragen bieden bedrijven zelfs de mogelijkheid om een schadeclaim bij een overheid neer te leggen als het land wetgeving invoert tegen de schadelijke activiteiten, zonder tussenkomst van een rechter. “Zo’n multinational eist dan miljoenen, soms zelfs miljarden, van een land wegens zogenaamde ‘misgelopen inkomsten’. Alle genomineerde bedrijven hebben dergelijke schadeclaims ingediend, het is schokkend hoe grenzeloos hun winstbejag is”, aldus Freek Bersch.

Eddy Zoëy feliciteert de bedrijven

Gisteren bezocht Eddy Zoëy alvast de genomineerde bedrijven om hen te feliciteren, geen van de genomineerden wilde echter reageren of de felicitaties in ontvangst nemen. Vandaag starten de lokale campagneteams hun campagne. Zaterdag 3 juni voert een groep in Rotterdam actie voor Glencore, dezelfde dag gaan Tilburgers de straat op om campagne te voeren voor Chevron.

Stemmen kan tot en met 19 juni.

Loading...