Minder vliegen, meer wonen

Er kunnen wel 150.000 extra huizen bijgebouwd worden in regio Amsterdam! Dat concluderen Milieudefensie en de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland (MNH) op basis van de studie ‘Analyse Woning Rondom Schiphol’. Maar dan moet Schiphol wel krimpen.

Daarom roepen wij het nieuwe kabinet op om te kiezen voor meer wonen en minder vliegen.

Een kleiner Schiphol levert woonruimte op

Minder vliegen is nodig om de CO2-uitstoot van Nederland te verminderen voor een leefbare toekomst van onze planeet. Dit voorstel laat zien dat een kleiner Schiphol ons zelfs nog meer oplevert, namelijk woningruimte. En dat komt goed uit, want de regio Amsterdam heeft 150.000 extra huizen hard nodig!

Het is ook helemaal in lijn met ons streven naar klimaatrechtvaardigheid. Juist de mensen die door tekorten en hoge prijzen geen huis vinden in de regio, worden met een kleinere luchthaven geholpen.

Veelvliegerstaks: laat de grootste vervuilers het meest betalen

Minder vliegen is ook niet zo erg voor de meeste mensen. Want slechts 8%  is verantwoordelijk voor 40% van alle vluchten. Wij zijn daarom voor een veelvliegertaks, zodat de grootste vervuilers het meest betalen. Hoe vaker je vliegt, hoe meer belasting je betaalt. En dat scheelt. CE Delft berekende  voor Milieudefensie dat er dan 23% minder wordt gevlogen. Invoering zorgt dus voor meer woningbouw.

Een kleiner Schiphol

Met de maatregelen die de luchtvaartsector zelf neemt, blijft de geluidsoverlast te hoog om in dit gebied extra woningen te bouwen. Daarvoor is een kleiner Schiphol noodzakelijk. In het onderzoek zijn een aantal mogelijkheden onderzocht.

Het sluiten van de Zwanenburg- en Aalsmeerbaan levert de meeste mogelijkheden voor nieuwbouw op: 50.000 tot 120.000 woningen. Ook met het omleggen van vliegroutes een stop op nachtvluchten, vlootvernieuwing en beperkingen van het aantal vluchten creëren we extra ruimte voor huizen..

Oproep aan nieuw kabinet

De afgelopen 10 jaar was de discussie over wonen of vliegen onder beleidsmakers taboe. Met rekentrucs rond vliegtuiglawaai werd net gedaan alsof de geluidsoverlast afnam en er nog gebouwd kan worden. Dit onderzoek laat zien dat er echt veel meer gebouwd kan worden met minder Schiphol. Onze oproep aan het nieuwe kabinet: maak een keuze. Gaan we het grote woningtekort aanpakken of blijven we een vervuilende sector steunen? Wij weten het wel!

> Wil je meer weten over een kleiner Schiphol?

> Bekijk hier het hele onderzoek.

Word mede-eiser in onze nieuwe Klimaatzaak tegen ING

Wij klagen ING aan in een baanbrekende nieuwe Klimaatzaak. Nooit eerder werd een bank in Nederland aangeklaagd omdat zijn klimaatbeleid tekortschiet. En jij kan meedoen. Sluit je aan bij deze nieuwe rechtszaak en word mede-eiser.

Loading...