Het begin van het einde van het fossiele tijdperk

Het gebruik van fossiele brandstoffen komt ten einde. Dat was de boodschap van de First Conference on Transitioning Away from Fossil Fuels (TAFF). Met de steeds meer voelbare klimaatcrisis is dit goed nieuws. Nu is het aan de Nederlandse overheid om snel met een nationaal plan te komen. We kunnen niet wachten.

De conferentie werd dit voorjaar georganiseerd door Colombia en Nederland.  In Santa Marta, Colombia, kwamen 57 landen, inheemse leiders, vakbonden, wetenschappers, bedrijven en het maatschappelijke middenveld bijeen om de afbouw van olie, gas en kolen te versnellen. 

Succesvolle top over de afbouw van olie, kolen en gas is de eerste stap naar klimaatrechtvaardigheid

De deelnemende landen waren er duidelijk over: het eind van de fossiele brandstoffen is onvermijdbaar. Alleen zo stoppen we gevaarlijke klimaatverandering en zorgen we voor een rechtvaardige toekomst voor iedereen. Het is hoog tijd dat landen nu concrete stappen zetten.
> Meer lezen: het eindrapport van de conferentie

Voor het eerste werden er op internationaal niveau gesprekken gevoerd over het beëindigen van de productie en het gebruik van fossiele brandstoffen. Zo ontstond er een groeiende coalitie van landen die een nieuw bindend verdrag wil voor de uitfasering van fossiel. Omdat dit ontbrak in het Klimaatakkoord van Parijs (2015), is een verdrag met concrete afspraken hard nodig.

Toch liet Nederland nog weinig leiderschap zien in Colombia. Zo maakte minister Van Veldhoven geen concrete stappen bekend tijdens de conferentie. Sterker nog: Nederland blijft inzetten op nieuwe gasproductie. Ook is nog niet duidelijk hoe we stoppen met fossiele subsidies. En grote vervuilers maken nog steeds kans op miljoenensubsidies zonder dat ze een goed klimaatplan hoeven te laten zien.

Oproep aan overheid: kom met een nationaal plan

Minister van Veldhoven, neem uw verantwoordelijkeheid: maak een ambitieus nationaal plan voor het stoppen met fossiele brandstoffen, en spreek u uit voor een internationaal bindend verdrag waarmee het eindperk van kolen, olie en gas wordt ingeluid. Het is tijd. We kunnen niet wachten.

Lees hier de hele oproep aan de minister namens 15 organisaties

Foto: Spandoeken liggen op de grond tijdens een demonstratie in de aanloop naar de First Conference on Transitioning Away from Fossil Fuels in Santa Marta (Colombia). Fotograaf: Katharina Bachmann. 

Steun de Klimaatzaak tegen Shell

Nieuwe olie- en gasvelden aanboren is niet nodig. In deze zaak eisen we daarom dat Shell hiermee stopt. Want de wetenschap is glashelder: voor het klimaat is elk nieuw veld er 1 te veel. Toch kiest Shell ervoor om door te gaan. Daarom stappen wij naar de rechter. Help jij ook mee?

Loading...
-->