Helft grote steden overweegt scooter naar rijbaan te verplaatsen

Negen van de twintig grote steden overwegen scooters van het fietspad naar de rijbaan te verwijzen. Dat blijkt uit een rondgang van Milieudefensie langs de zogenoemde G20. Gemeenten kunnen nu nog niks aan de overlast van scooters op het fietspad doen, omdat landelijke wetgeving ontbreekt.

Volgens de wet moeten snorscooters verplicht op het fietspad rijden. “Die wetgeving is volledig achterhaald”, zegt Anne Knol van Milieudefensie. “De Tweede Kamer heeft in januari groen licht gegeven. Amsterdam en Utrecht staan klaar om er mee aan de slag te gaan en naar nu blijkt zijn er nog zeven steden die dat overwegen, maar zolang de wet niet is aangepast kunnen zij dat niet. Zoals het er nu voor staat, duurt dat nog tot januari 2018!”

Ongezond

In de grote steden is het de laatste jaren dringen op het fietspad. De laatste acht jaar is het aantal scooters in Nederland meer dan verdubbeld. “Die scooters leiden niet alleen tot irritatie en onveilige situaties op het fietspad. Ze vervuilen de lucht vele malen meer dan auto’s”, zegt Anne Knol.  

Uit de tijd

"Scooters met een brandstofmotor zijn gewoon niet meer van deze tijd”, zegt zij. Zij pleit ervoor dat de overheid meer werk maakt van het uitfaseren van scooters die op benzine rijden en het introduceren van elektrische scooters. “Dat is beter voor het milieu, de gezondheid en de leefbaarheid in de steden.”

 

Loading...