Natuurlijk zijn we er dit jaar weer bij: de aandeelhoudersvergadering van Ahold Delhaize. Hét moment waarop het bedrijf zich van zijn beste kant laat zien, maar wij hen wijzen op de feiten - want ook dit jaar is er genoeg wat ze liever verborgen houden...
Ook dit jaar worden onze vragen gesterkt en onderbouwd door een nieuw rapport. Hoe het precies zit, lees je in dit onderzoek – en het is schokkender dan je denkt. Het onafhankelijke onderzoeksbureau Profundo toont aan dat Ahold Delhaize liever de aandeelhouders verrijkt dan duurzame oplossingen zoekt voor een schone planeet. Extra pijnlijk: juist de duurzame klant wordt misbruikt als pinautomaat voor de aandeelhouder en betaalt de hoogste prijs...
Ook kan Ahold volgens de onderzoekers de internationale klimaatdoelen gewoon halen! Als een bescheiden deel van de winst naar verduurzaming gaat in plaats van naar de vermogende aandeelhouders, kan de uitstoot worden verminderd in lijn met het Klimaatakkoord van Parijs.
Voor 690 miljoen euro per jaar kan Ahold de totale kosten betalen voor een beleid dat aan het Klimaatakkoord van Parijs voldoet. Dat is 26% van de 2 miljard euro die wordt uitgekeerd aan aandeelhouders. Deze kosten zijn lager dan de 700 miljoen euro die Ahold Delhaize nu jaarlijks aan marketing uitgeeft (!).
Profundo toont in het nieuwe rapport - getiteld ‘Ahold Delhaize: Profit or Planet?’ - ook aan dat klanten voor Aholds biologische producten maar liefst 40% te veel betalen. Juist de klant die een duurzame keuze wil maken, betaalt extra mee aan de winst voor de aandeelhouders!
Vandaag gaan we met meer dan 100 mensen naar de aandeelhoudersvergadering van Ahold Delhaize. We laten van ons horen, stellen prikkelende vragen en zorgen dat het hierbinnen maar over één ding gaat: het klimaat.
Wij klagen ING aan in een baanbrekende nieuwe Klimaatzaak. Nooit eerder werd een bank in Nederland aangeklaagd omdat zijn klimaatbeleid tekortschiet. En jij kan meedoen. Laat zien dat je achter onze nieuwe rechtszaak staat en word supporter.