jaarverslag 2021
We wonnen de Klimaatzaak tegen Shell

Na de overwinning van de Klimaatzaak stond onze telefoon roodgloeiend. Mensen van over de hele wereld wilden weten: hoe hebben jullie dit aangepakt? In november, tijdens COP26, de internationale VN-Klimaattop in Glasgow, lanceerden wij onder grote belangstelling de handleiding How we defeated Shell. Hiermee kunnen maatschappelijke organisaties en advocaten in het buitenland gelijksoortige rechtszaken aanspannen tegen grote vervuilers.

Shell in hoger beroep

Op 20 juli 2021 ging Shell in hoger beroep. Niet verrassend maar we waren toch teleurgesteld. Donald Pols, directeur: ’We staan met zijn allen voor een enorme opgave. Het is belangrijk dat ook Shell zijn verantwoordelijkheid neemt en olie- en gasactiviteiten afbouwt. Wij zien liever dat Shell nu al zijn tijd en energie steekt in het halen van het doel in plaats van in het hoger beroep. Alleen dan kunnen we gevaarlijke klimaatverandering stoppen.’

De reden die Shell geeft om in hoger beroep te gaan, is dat het niet effectief zou zijn om 1 bedrijf te verplichten tot vergroening. Bovendien vindt Shell dat het al genoeg doet om gevaarlijke klimaatverandering te voorkomen. Daar zijn wij het natuurlijk niet mee eens.

Roger Cox, onze advocaat:

“De rechters hebben op 26 mei in het vonnis een weloverwogen oordeel geveld over Shell. Wij zien het hoger beroep met vertrouwen tegemoet. De wetenschap is met de dag duidelijker over de gevolgen en oplossingen van klimaatverandering. In een duurzame toekomst is geen ruimte meer voor fossiele brandstoffen.”

Wat hebben we bereikt?

De uitspraak van de rechter geeft mensen in de klimaatbeweging overal ter wereld de hoop dat we echt iets kunnen veranderen. Het veroorzaken van klimaatverandering is het schenden van mensenrechten en dat is strafbaar. Inmiddels zijn er diverse vergelijkbare rechtszaken gestart: in Frankrijk tegen Total, in Duitsland tegen de auto-industrie en in Italië tegen ENI. Onze handleiding How we defeated Shell, die we vertaalden naar het Spaans, Frans en Engels, is daarbij behulpzaam.

Roger Cox, onze advocaat:

“Deze uitspraak gaat de wereld veranderen. Wereldwijd staan mensen in de startblokken om oliemaatschappijen in hun eigen land aan te klagen naar ons voorbeeld. En dat niet alleen. Oliemaatschappijen zullen veel terughoudender worden met investeringen in fossiele, vervuilende brandstoffen. Het klimaat heeft vandaag gewonnen.”

De rechtszaak leverde ontzettend veel wereldwijde media-aandacht op: van Aljazeera tot de New York Times, van CNN tot Le Monde. Roger Cox werd door TIME zelfs uitgeroepen tot een van de 100 meest invloedrijke mensen van 2021.

Shell heeft zich inmiddels teruggetrokken uit 2 geplande olie- en gasprojecten: voor de kust van Zuid-Afrika en Schotland. We hopen dat onze rechtszaak hier een rol in heeft gespeeld.

Wat ging er minder goed?

• Na de uitspraak werden wij, tegen onze verwachting in, niet gevraagd aan te schuiven bij talkshows als Op1, Pauw en Beau.
  • Het lukte ons niet goed genoeg om verschillende soorten mensen te bereiken terwijl dat wel onze expliciete wens was. Om dit de volgende keer beter te doen volgen al onze medewerkers de training Diversiteit, Inclusiviteit en Intersectionaliteit.

Hoeveel mensen deden mee?

Ruim 17.000 mede-eisers stapten samen met ons naar de rechter. Vanwege corona kon er geen publiek bij de uitspraak aanwezig zijn. Daarom stuurden 600 mede-eisers een portretfoto, die we als vlaggetjes aan een lijn voor de rechtbank hingen.

Wat zijn onze stappen in 2022?

• We bereiden het hoger beroep tegen Shell voor.
  • We volgen Shell kritisch en voeren de druk op. Het bedrijf houdt zich vooralsnog niet aan het vonnis en is gestart met een grote greenwash-reclamecampagne.

De Klimaatzaak maakt pijnlijk duidelijk dat onze overheid niet voldoende doet om bedrijven aan banden te leggen. Daarom startten we na de uitspraak van de rechtbank onze campagne voor een Klimaatplicht.