Tijdens onze verkiezingscampagne wilden we alle politieke partijen bewegen tot een stevig klimaatbeleid én dat klimaatrechtvaardigheid wordt opgenomen in het regeerakkoord.
Voor ons betekent het dat:
- onze hele economie in 2040 op duurzame energie draait. Zo levert Nederland een eerlijke bijdrage aan het voorkomen van verdere opwarming van de aarde,
- grote vervuilende bedrijven hun eerlijke deel van de kosten betalen en de rekening niet leggen bij huishoudens, kleine bedrijven en mensen aan de andere kant van de wereld,
- de overheid voor banen zorgt en mensen helpt die hun baan verliezen door de energietransitie.
Wat hebben we bereikt?
Klimaat was een van de belangrijkste thema’s bij de verkiezingen: in elk debat kwam het onderwerp ter sprake en ook bij de stemmers speelde het klimaat een aanzienlijke rol.
Daarnaast was onze eis goed zichtbaar voor het grote publiek. Met 300 media-hits in met name de lokale media slaagde het Klimaatalarm er in om een breed draagvlak zichtbaar te maken. Onze insteek ‘30 bedrijven veroorzaken 40% van de Nederlandse CO2-uitstoot’ werd in lokale en landelijke debatten overgenomen.
We maakten een inspirerende tv-spot die 10 miljoen nederlanders (van 13 jaar en ouder) hebben gezien. Van de doelgroep (50+) heeft 2/3e de spot minstens 5 keer langs zien komen.
In het coalitie-akkoord is opgenomen dat de vervuiler moet betalen en dat iedereen mee moet kunnen doen en niemand achterblijft.
Hoeveel mensen deden mee?
We wisten veel mensen te betrekken bij onze verkiezingscampagne:
- 65.000 mensen ondertekenden de oproep aan de politiek voor een eerlijk klimaatbeleid.
- 35.000 mensen in 44 steden deden mee met het Klimaatalarm.
- 17.000 mensen ondertekenden het Klimaatmanifest van onze jongerenorganisatie Jongeren Milieu Actief (JMA).
- 14.000 mensen deden mee met de email-actie naar politieke leiders.
- 3.000 mensen droegen via crowdfunding bij aan de paginagrote advertenties met de boodschap: Politiek, zet klimaat op 1.