jaarverslag 2020
Rechtszaak Shell in Nigeria
Gewonnen! Rechtszaak tegen Shell in Nigeria

We zijn ontzettend blij met de overwinning. Voor het eerst in de geschiedenis oordeelt een rechter dat een Nederlandse multinational verantwoordelijk is voor de veroorzaakte schade in het buitenland. Dat biedt kansen voor soortgelijke rechtszaken in de toekomst.

We voelen ook de keerzijde. 2 van de 4 eisers leven niet meer én miljoenen mensen in Nigeria zitten in hetzelfde schuitje. Zij krijgen géén compensatie. Daarom blijven we ons hard maken voor transparante wetten die ervoor zorgen dat Nederlandse bedrijven zich ook gedragen buiten onze landsgrenzen.

Eric Dooh,
een van de boeren:

‘De overwinning is bitterzoet. 2 eisers, onder wie mijn vader, leven niet meer. Maar de beslissing van de rechter geeft hoop voor de toekomst van de mensen in de Nigerdelta.’

David tegen Goliath

De media-aandacht na de overwinning was overdonderend. Van Al Jazeera tot de New York Times, iedereen schreef erover. De zaak van David tegen Goliath: Milieudefensie die het opnam tegen het miljardenbedrijf Shell met zijn leger aan advocaten en eindeloos vertragende tactieken. De rechtszaak koste ons 1,5 miljoen euro. Veel van dat geld kwam van donateurs die de zaak langdurig steunden en nauwgezet volgden.

Overwinning

Vooruitblik

13 jaar wachten op gerechtigheid is veel te lang. Daarom zetten wij ons het komende jaar in voor een MVO-wet (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen-wet). Een wet die voorkomt dat bedrijven zich kunnen misdragen in het buitenland en ervoor zorgt dat zij gestraft kunnen worden.