jaarverslag 2019
Operatie Klimaat: samen maken we een eerlijk klimaatplan

Met Operatie Klimaat willen we zoveel mogelijk mensen betrekken bij eerlijke klimaatoplossingen. Wij zijn ervan overtuigd dat er oplossingen mogelijk zijn die goed zijn voor het klimaat én voor mensen. En dan niet alleen voor de mensen die het kunnen betalen, maar voor iedereen. Wij denken dat de meeste Nederlanders achter eerlijke klimaatoplossingen staan. Met Operatie Klimaat onderzoeken we of dat klopt.

Campagneleider Lynn van Leerzem:

‘Operatie Klimaat geeft mensen een stem. De meeste mensen krijgen nooit de kans om mee te praten, ze lezen in de krant over de besluiten. Wij gaan langs de deuren, in heel diverse wijken. Daardoor horen we uiteenlopende meningen en verhalen. Ik ben ontzettend blij met de schat aan informatie die we ophalen.’

Operatie Klimaat

Wat vinden we ervan?

Hoe pakken we de klimaatcrisis op een eerlijke en efficiënte manier aan? Welke antwoorden geven mensen? Een greep uit de reacties:

• ‘Kom op zeg, Nederlanders stikken toch van de goede ideeën: laat de vervuiler betalen, verhoog de prijzen van vliegtickets. En de overheid moet koopgedrag NIET stimuleren om de economie te helpen. Zo passé!’
  • ‘Een van de dingen die ik echt niet snap is dat de overheid niet investeert in een beter treinnetwerk, zowel voor vrachtverkeer als personen.’
  • ‘De vervuiler moet betalen en de overheid moet dat wat goed is voor het klimaat stimuleren met subsidie. Hierdoor kunnen we bijvoorbeeld in de supermarkt de goede producten kopen, ook met een beperkte portemonnee.’
  • ‘Megastallen zijn zó 2010.’
  • ‘Trek de subsidies voor fossiele brandstoffen in en verplaats ze naar het stimuleren van openbaar vervoer en schone auto's.’
  • ‘De overheid moet burgers zo goed mogelijk helpen bij de energietransitie, juist de mensen met een laag inkomen.’
  • ‘Laten we de kosten van klimaatmaatregelen eerlijk verdelen. De meeste vervuiling wordt niet door jou en de bakker veroorzaakt, maar door grote bedrijven. Deze bedrijven moeten voor hun eigen vervuiling betalen.’

Uit de gesprekken komen vooral de volgende oplossingen naar voren:

• Laat de vervuiler betalen.
  • Geef boeren een eerlijke prijs.
  • Maak klimaatonvriendelijke dingen duur en klimaatvriendelijke dingen goedkoop.
  • Maak duurzaam openbaar vervoer aantrekkelijk.

Stan Lenssen, een van de vrijwilligers:

‘De gesprekken zijn kleine pareltjes van écht contact. Met wederkerigheid: je doet iets voor elkaar. Als ik iemand bedank voor het gesprek, hoor ik vaak: ‘Wat ontzettend goed dat jullie dit doen!’. Mensen snakken naar een kans om bij te dragen. Ik vind het trouwens ontzettend leuk om mee te doen met deze campagne. De huis-aan-huis gesprekken behoren zelfs tot mijn leukste ervaringen ooit.’

Een klimaatplan van ons allemaal

Operatie Klimaat gaat door in 2020. Met de antwoorden die we aan de deur, op straat en online ophalen, maken we uiteindelijk een klimaatplan van ons allemaal.

Onze vrijwilligers voerden in 2019 2000 gesprekken

(half april 2020: 3104 gesprekken).

Online deelden in 2019 17.000 mensen hun mening

(half april 2020: 30.161 mensen).

Daarna gaan we met alle ideeën op zak in gesprek met politici. Lynn: ‘Zo brengen we de meningen en ideeën van mensen naar de politiek. En we laten politici zien hoeveel draagvlak er is voor eerlijke klimaatoplossingen.’

Hiermee willen we bereiken dat:

• de politiek kiest voor eerlijke klimaatoplossingen,
  • groene alternatieven bereikbaar zijn voor iedereen,
  • grote bedrijven ook evenredig bijdragen.