milieudefensie jaarverslag 2023
Er is beweging bij grote vervuilers

Sinds januari 2022 zetten we 29 grote vervuilers op allerlei manieren onder druk: met publiekscampagnes, acties, gesprekken, officiële brieven, enzovoort. In het voorjaar van 2023 richtten we ons op de beursgenoteerde bedrijven op onze lijst.

Deze bedrijven zijn namelijk verplicht jaarlijks een aandeelhoudersvergadering te organiseren. Daar kunnen aandeelhouders vragen stellen aan de CEO en de Raad van Commissarissen. We bezochten 20 aandeelhouders-vergaderingen en stelden steeds dezelfde vraag: “Gaan jullie in 2030 minimaal 45% minder CO2 uitstoten in absolute zin en in de hele keten (dus scope 1, 2 en 3) ten opzichte van 2019?”

We lieten dus bij veel bedrijven ons gezicht zien en voerden zo de druk op. Bij Ahold Delhaize, ING, Rabobank en Unilever gingen wij met 300 veranderaars naar binnen. Zij kochten speciaal voor deze actie aandelen en werden door ons begeleid en getraind. Bij Ahold, ING en Rabobank organiseerden we ook een actie voor de deur, met een podiumprogramma en sprekers.

Bovenstaande acties ondersteunden we met een publiekscampagne: met tv-spotjes en online filmpjes over De Laatste Aanmoediging.

Wat hebben we bereikt?

• De campagne De Laatste Aanmoediging was zeer succesvol. Onze deelname aan de aandeelhoudersvergaderingen kreeg veel aandacht in de pers.  De bijdrage van BN-ers hielp hierbij. Zo ging Anniek Pheifer met ons mee naar ING en had Carice van Houten haar ‘klimaatactivist-coming-out’ bij Rabobank. Vooral de aanwezigheid van Carice zorgde voor heel veel media-aandacht.
  • Tegen onze verwachting in antwoordden BAM en Stellantis dat ze willen voldoen aan onze eisen. Deze ‘ja’s’ konden we gebruiken als drukmiddel richting de andere bedrijven.
  • We trainden 300 veranderaars. Het enthousiasme om mee te doen was groot terwijl aandeelhouder worden toch een hoogdrempelige actievorm is. We bereikten hiermee andere veranderaars dan gebruikelijk.

Wat ging er minder goed?

• ·We zijn natuurlijk niet de enige klimaatorganisatie die de druk opvoert bij grote bedrijven. Bij ING en Rabobank was Extinction Rebellion (XR) ook aanwezig. Het verliep binnen soms wat rommelig. Hierdoor was het voor de aanwezigen en de pers niet altijd duidelijk wie van Milieudefensie en wie van XR was.
  • Het kostte veel tijd en energie om aandelen te kopen. Dat moest via een zogenaamde broker (beurshandelaar). Deze broker bleek niet goed te functioneren.

Hoeveel mensen deden mee?

• We trainden ruim 300 veranderaars die aandelen kochten en er deden rond de 500 mensen mee aan de acties buiten.
  • Wat zijn onze vervolgstappen?
  • Uiteraard blijven we de druk opvoeren bij de 29 grote vervuilende bedrijven. Dat doen we begin 2024 met het aankondigen van een Klimaatzaak tegen ING. Daarnaast blijven we actie voeren bij de andere grote vervuilers. En in het voorjaar van 2024 bezoeken we wederom de aandeelhoudersvergaderingen van beursgenoteerde vervuilers.

Wat zijn onze vervolgstappen?