Sinds januari 2022 zetten we 29 grote vervuilers op allerlei manieren onder druk: met publiekscampagnes, acties, gesprekken, officiële brieven, enzovoort. In het voorjaar van 2023 richtten we ons op de beursgenoteerde bedrijven op onze lijst.
Deze bedrijven zijn namelijk verplicht jaarlijks een aandeelhoudersvergadering te organiseren. Daar kunnen aandeelhouders vragen stellen aan de CEO en de Raad van Commissarissen. We bezochten 20 aandeelhouders-vergaderingen en stelden steeds dezelfde vraag: “Gaan jullie in 2030 minimaal 45% minder CO2 uitstoten in absolute zin en in de hele keten (dus scope 1, 2 en 3) ten opzichte van 2019?”
We lieten dus bij veel bedrijven ons gezicht zien en voerden zo de druk op. Bij Ahold Delhaize, ING, Rabobank en Unilever gingen wij met 300 veranderaars naar binnen. Zij kochten speciaal voor deze actie aandelen en werden door ons begeleid en getraind. Bij Ahold, ING en Rabobank organiseerden we ook een actie voor de deur, met een podiumprogramma en sprekers.
Bovenstaande acties ondersteunden we met een publiekscampagne: met tv-spotjes en online filmpjes over De Laatste Aanmoediging.