jaarverslag 2022
Jongeren zetten Albert Heijn onder druk

Van JMA naar Milieudefensie Jong

Jongeren Milieu Actief (JMA) werkte al 20 jaar intensief samen met Milieudefensie. In 2021 namen beide besturen het besluit om JMA een onderdeel te laten worden van Milieudefensie. In 2022 werkten we dit plan samen verder uit en in september 2022 ging Milieudefensie Jong officieel van start. Door de krachten te bundelen kunnen we de invloed van jongeren vergroten en kunnen zij meepraten en meedenken over de campagnes van Milieudefensie. Milieudefensie Jong werkt met eigen acties mee aan deze campagnes.

Groei en behoud

In 2022 werkten de jongeren aan hun groei & behoudstrategie. Daarmee willen zij de community vergroten en verstevigen en een goede plek bieden aan alle jonge mensen die mee willen doen. Hiermee gaan zij in 2023 mee verder.

Een groot succes: de Ahold-campagne

In januari besloot Milieudefensie Jong om haar pijlen te richten op de grote vervuiler Ahold Delhaize, moederbedrijf van onder andere Albert Heijn en Etos. Dit bedrijf is een machtige speler in de mondiale voedselsector, met zijn hoofdkantoor in Nederland. De jongeren namen diverse stappen.

Bijvoorbeeld:

  • Zij schreven een brief aan het bedrijf, lanceerden een petitie en voerden gesprekken met jonge medewerkers. Zij werkten daarbij nauw samen met de afdeling Inhoud en Lobby.  
  • In april bezochten zij de aandeelhoudersvergadering in Zaandam. Neele Boelens, voorzitter van Milieudefensie Jong, sprak CEO Frans Muller en de rest van de directie aan op hun verantwoordelijkheid in de klimaatcrisis. Buiten demonstreerden jongeren en spraken zij aandeelhouders aan.
  • In juni verzorgden ze een veganistische picknick voor jonge Ahold-medewerkers, op het Museumplein in Amsterdam. Zo lieten zij aan het bedrijf zien dat ook medewerkers een leefbare planeet willen.
  • Ze lanceerden een rapport over de klimaatschade van Ahold Delhaize (119 miljard!) en vroegen daarvoor aandacht met actievoerders in hamsterpakken.
  • Ze maakten een video met een kerstboodschap. Albert Heijn-medewerkers uitten hun zorgen en riepen hun werkgever op om zich aan het Akkoord van Parijs te houden. Deze boodschap stuurden ze naar de directie.

Wat zijn onze vervolgstappen?

Actievoeren werkt! Albert Heijn beloofde de uitstoot te verminderen met 45% in 2030 ten opzichte van 2019 voor scope 1, 2 en 3 om zo de doelen in lijn te brengen met het Parijs-akkoord. Nu de rest van Ahold Delhaize nog. Daar gaan de jongeren mee verder in 2023.