jaarverslag 2021
financieel
gezond

Baten van overheidssubsidies

Milieudefensie financiert haar activiteiten voor een deel uit langlopende subsidies van de overheid. De besteding van deze subsidies valt uiteen in 3 delen:

• 1 - Activiteiten bij Milieudefensie.
    Bedrag in 2021: € 2.498.879
  • 2 - Activiteiten bij overige partners (vooral Friends of the Earth-groepen) waarmee samen de subsidie is verkregen.
    Bedrag in 2021: € 2.184.920
  • 3 - Activiteiten bij alliantie-partners. Milieudefensie is penvoerder van de alliantie GLA (Green Livelihoods Alliance) en ontvangt het hele bedrag. Dit wordt verdeeld met de andere alliantie-partners.
    Bedrag in 2021: € 6.145.079

Een groot deel van de uitvoering van subsidies vindt dus plaats bij partners, buiten Milieudefensie. De financiering van de activiteiten die plaatsvinden bij Milieudefensie in Nederland is het beste te analyseren als we de categorieën 2 en 3 buiten beschouwing laten. Daarmee komt het aandeel overheidsfinanciering in de totale baten van Milieudefensie excl. partners op 20%, zie onderstaande diagram.

De inkomsten uit fondsenwerving groeiden

Onze leden en donateurs maakten ons in 2021 blij met een bedrag van 7,5 miljoen euro. Dat is een stijging van maar liefst 10% ten opzichte van vorig jaar. De inkomstengroei kwam voornamelijk door de stijging van het aantal leden, en doordat zij hun bijdrage verhoogden. Daarnaast waren er veel extra giften voor de Klimaatzaak tegen Shell.

Aantal leden en donateurs

Eind 2021 steunden 78.819 leden (2020: 73.373) en 31.259 donateurs (2020: 29.406) ons. Het totaal aantal leden en donateurs groeide daarmee tot boven de 110.078 (2020: 102.779).

Er werden in 2021 13.500 mensen lid. Jarenlang werden de meeste mensen lid via straatwerving maar in 2021 was dat anders: er deden veel mensen mee aan petities zoals ‘Hoe geef jij onze aarde door?’ en het Jongeren Klimaatmanifest. Deze mensen vroegen we via telemarketing om lid te worden. Het aantal online geworven leden steeg spectaculair. Met name na het winnen van de Shell Klimaatzaak in mei werden veel mensen online lid.

Bijzondere giften

De inkomsten uit nalatenschappen waren minder dan begroot, € 124.000 (2020: € 430.000). Waar bij andere natuur- en milieuorganisaties het aandeel nalatenschappen gemiddeld 20% van de fondsenwervende inkomsten is, is dit bij ons in 2021 2%. Er is dus veel potentie om te groeien.

Steeds meer mensen, maar ook stichtingen en bedrijven, doneren grotere bedragen. Dit jaar ontvingen we 70 giften groter dan € 2.000, met een totale waarde van € 400.000. Daarnaast sluiten steeds meer mensen een periodieke schenkingsovereenkomst af. Inmiddels zijn dat ruim 2.000 mensen, die gezamenlijk een bedrag schenken van € 500.000.

Loyaliteit

In 2021 werden 13.500 mensen lid, maar ook hebben 8.500 mensen hun lidmaatschap stopgezet. Met ons loyaliteitsprogramma streven we ernaar om de laatstgenoemde groep te verkleinen.

In 2021 werkten we weer hard aan ons loyaliteitsprogramma. Met dit programma proberen we (nieuwe) leden en donateurs langdurig aan ons te binden: door ze een warm welkom te heten, te betrekken bij wat we doen en te waarderen voor hun bijdrage. Daarnaast werkten we in 2021 aan de ontwikkeling van een voordelenprogramma voor onze veranderaars. Ook blijven we inzetten op winback, het ‘terugwinnen’ van mensen die eerder lid waren. Uit verschillende analyses in 2021 blijkt dat het inzetten op winback succesvol is op de lange termijn.

Het loyaliteitsprogamma begint zijn eerste vruchten af te werpen. Mensen die deelnamen aan een waarderingscampagne bleken zich meer verbonden te voelen en blijven daardoor naar verwachting langer lid of donateur.

Daarnaast deden we in 2021 meerdere onderzoeken op het gebied van loyaliteit. We zien dat onze CSS-score (Charity Support Score) ten opzichte van 2020 weer flink is gestegen. De CSS-score laat een mooie stap vooruit zien. Het effect van het winnen van de Klimaatzaak tegen Shell - en de impact die we daarmee hebben gemaakt - is duidelijk terug te zien in diverse scores in het loyaliteitsonderzoek.

We zijn heel blij met deze uitkomst want het werven van leden op straat stond ook dit jaar door corona onder druk. Onze focus op het behoud van leden en donateurs is daarom extra belangrijk. In 2022 gaan we verder met het opzetten en uitvoeren van diverse loyaliteitsprojecten. Milieudefensie bestaat in 2022 50 jaar, een prachtige aanleiding om stil te staan bij al onze veranderaars en hen in het zonnetje te zetten. We gaan in het kader van ons 50-jarig jubileum mooie dingen op het gebied van loyaliteit doen.

De belangrijkste resultaten en de gehanteerde fondsenwervende methoden staan verder beschreven in onze jaarrekening.