jaarverslag 2020
We daagden klimaatvervuiler Shell voor de rechter

Het jaar 2020 stond in het teken van het stevig inhoudelijk voorbereiden van de Klimaatzaak tegen Shell, samen met het team van onze advocaat Roger Cox. In december volgden, eerder dan verwacht, 4 spannende zittingsdagen. Daarmee kwamen we in Nederland én wereldwijd volop in het nieuws.

Grote vervuilers meer in beeld

In onze communicatie benadrukten we de verantwoordelijkheid van Shell en andere grote vervuilers in de klimaatcrisis. Deze insteek werd overgenomen, zowel in de media als in het maatschappelijke debat. Enkele jaren geleden wees men vooral nog naar de overheid en de consument. Nu komen grote vervuilers vanzelfsprekender in beeld. Door de toenemende maatschappelijke druk heeft de rechtszaak tegen Shell ookgevolgen voor andere grote olie- en gasbedrijven.

Massale steun

Steeds meer mensen vinden dat grote vervuilers hun uitstoot moeten terugdringen en dat zij moeten betalen voor de schade die zij aanrichten. Dat bleek onder andere uit de steun die we kregen: maar liefst 8,5 duizend mensen maakten de Klimaatzaak financieel mogelijk. Zij droegen samen een half miljoen euro bij.

De Zaak Shell in het theater

We brachten de rechtszaak ook naar het theater met de voorstelling De Zaak Shell. De livestream werd zeer goed bezocht en kreeg lovende recensies.

Armelle van Helden

“Ik ben Armelle. Ik ben mede-eiser in de klimaatzaak tegen Shell. In 2019 was ik aanwezig bij het aanbieden van de dagvaarding aan president-directeur Marjan van Loon van Shell Nederland. Ook heb ik daar foto's gemaakt. In december 2020 was ik helaas niet bij de zittingsdagen, maar wél bij de online nazitting, die Milieudefensie organiseerde. Een geweldige manier om toch betrokken te zijn bij deze revolutionaire zaak. Mijn hart ligt bij de natuur en de dieren. Zonder bijen zijn wij nergens! Via ‘The pollinators’ ben ik voedselbank voor bijen in mijn eigen wijk.”