milieudefensie jaarverslag 2023
financieel
gezond

Baten van overheidssubsidies

Milieudefensie financiert een deel van haar activiteiten uit langlopende subsidies van overheden. De besteding van deze subsidies valt uiteen in 3 delen:

1. Activiteiten bij Milieudefensie zelf.
    Bedrag in 2023: € 2.828.527.
  2. Activiteiten bij overige partners (vooral Friends of the Earth-groepen) waarmee samen de subsidie is verkregen.
    Bedrag in 2023: € 2.323.746.
  3. Activiteiten bij alliantiepartners: Milieudefensie is penvoerder van de alliantie GLA (Green Livelihoods Alliance) en ontvangt van BuZa jaarlijks het volledige subsidiebedrag. Dit wordt verdeeld met de andere alliantiepartners.
    Het bedrag in 2023 ten behoeve van de alliantiepartners:
    € 6.223.870.

Een groot deel van de uitvoering van subsidies vindt dus plaats bij partners, buiten Milieudefensie. De financiering van de activiteiten die plaatsvinden bij Milieudefensie in Nederland is het beste te analyseren als we de categorieën 2 en 3 buiten beschouwing laten. Daarmee komt het aandeel overheidsfinanciering in de totale baten van Milieudefensie exclusief partners op 9,2%, zie onderstaande diagram.

Waverley Street Foundation

Dit jaar zien we een flinke toename in de inkomsten, dankzij een gulle gift van de Waverley Street Foundation. Ze hebben beloofd om ons over drie jaar (2023, 2024 en 2025) in totaal 15 miljoen dollar te geven, wat neerkomt op 5 miljoen dollar per jaar.

Dit geld dient ter ondersteuning van de doelen van Vereniging Milieudefensie.

Volgens de regels voor het opstellen van een jaarverslag (RJ-650), moeten we het hele bedrag dat toegezegd is in de boeken opnemen zodra we zeker weten dat we het geld ook echt krijgen.

Dus, in plaats van het geld pas te tellen als het op onze rekening staat, moeten we het al meerekenen op het moment dat de toezegging gedaan wordt. Dit jaar hebben we al 5 miljoen dollar, omgerekend ongeveer 4,59 miljoen euro, ontvangen. De toezeggingen voor 2024 en 2025 zullen we in die jaren ontvangen, maar we hebben ze nu al in onze boeken voor 2023 gezet.

Het geld dat we dit jaar nog niet hebben uitgegeven, hebben we apart gezet. Dit geld is bedoeld om de geplande uitgaven in de komende jaren te dekken.

De inkomsten uit particuliere fondsenwerving groeiden in 2023 verder door

De steun voor onze strijd voor klimaatrechtvaardigheid groeit. Dat zien we ook terug in de financiële steun van onze leden en donateurs. In 2023 gaven zij het prachtige bedrag van bijna 9 miljoen euro. Een stijging van maar liefst 7,7% ten opzichte van 2022. Deze groei aan inkomsten kwam zowel door de groei van het aantal leden én doordat onze leden hun bijdrage verhoogden. Daarnaast ontvingen we veel (spontane en grotere) extra giften en ook het aantal nalatenschappen groeide in 2023.

Aantal leden en donateurs

Steeds meer mensen steunen Milieudefensie als lid. In 2023 groeiden we naar 83.025 leden (2022: 80.742). Omdat we in 2023 geen grote crowdfunding hadden, daalde het aantal losse donateurs tot 24.709 (2022: 27.569). Het totaal aantal leden en donateurs daalde daarmee iets, tot 107.734 (2022: 108.311).

Er werden in 2023 10.000 nieuwe mensen lid. De meeste mensen werden lid via de website en onze online kanalen (3.500). Op straat wierven we bijna 3.400 nieuwe leden. De resultaten van onze telemarketing-activiteiten waren iets lager in 2023: er werden 2.100 mensen telefonisch lid.