jaarverslag 2022
financieel
gezond

Baten van overheidssubsidies

Milieudefensie financiert haar activiteiten voor een deel uit langlopende subsidies van de overheid. De besteding van deze subsidies valt uiteen in 3 delen:

1. Activiteiten bij Milieudefensie.
    Bedrag in 2022: € 2.490.599
  2. Activiteiten bij overige partners (vooral Friends of the Earth-groepen) waarmee samen de subsidie is verkregen.
    Bedrag in 2022: € 2.482.009
  3. Activiteiten bij alliantiepartners: Milieudefensie is penvoerder van de alliantie GLA (Green Livelihoods Alliance) en ontvangt het hele bedrag. Dit wordt verdeeld met de andere alliantiepartners.
    Bedrag in 2022: € 7.098.313

Een groot deel van de uitvoering van subsidies vindt dus plaats bij partners, buiten Milieudefensie. De financiering van de activiteiten die plaatsvinden bij Milieudefensie in Nederland is het beste te analyseren als we de categorieën 2 en 3 buiten beschouwing laten. Daarmee komt het aandeel overheidsfinanciering in de totale baten van Milieudefensie exclusief partners en exclusief overige baten op 17%,  zie onderstaande diagram.

De inkomsten uit particuliere fondsenwerving groeiden

De maatschappelijk steun voor onze strijd voor klimaatrechtvaardigheid groeit. Dat zien we terug in de financiële steun van onze leden en donateurs: In 2022 haalden we het prachtige bedrag van 8,3 miljoen euro op. Dat is een stijging van maar liefst 11% ten opzichte van vorig jaar. Deze groei aan inkomsten kwam vooral door de groei van het aantal leden én doordat leden hun bijdrage verhoogden. Daarnaast ontvingen we veel (spontane) extra (grote) giften.

Aantal leden en donateurs

Steeds meer mensen steunen Milieudefensie als lid. In 2022 groeiden we naar 80.742 leden (2021: 78.819). Het aantal losse donateurs daalde tot 27.569 (2021: 31.259). Het totaal aantal leden en donateurs daalde daarmee iets tot 108.311 (2021: 110.078).

Er werden in 2022 10.650 nieuwe mensen lid. De meeste mensen op straat (4.900). Online waren dat er bijna 3.000. Telemarketing was moeilijker dit jaar: in 2021 werden nog 4.500 mensen telefonisch lid, in 2022 waren dat er nog maar 2.500.

Loyaliteit

In 2022 werden 10.650 mensen lid, maar ook hebben zo’n 7.900 mensen hun lidmaatschap stopgezet. Met ons loyaliteitsprogramma streven we ernaar om de laatstgenoemde groep te verkleinen, en terug te winnen.

In 2022 stond ons loyaliteitsprogramma goed op de rails. Met dit programma proberen we (nieuwe) leden en donateurs langdurig aan ons te binden: door ze een warm welkom te heten, te betrekken bij wat we doen, te waarderen, te bedanken en ze voordelen te bieden. Als mensen toch opzeggen nemen we warm afscheid en houden we ze op de hoogte van ons werk. Na een periode vragen we ze of ze Milieudefensie opnieuw als lid willen steunen.

Jaarlijks doen we een groot loyaliteitsonderzoek onder onze leden en donateurs. In 2022 bleek hieruit dat onze Charity Support Score, een maat voor loyaliteit, iets was gedaald ten opzichte van 2021. Dat is voor ons een goede reden om blijvende aandacht aan loyaliteit te besteden.

Bijzondere giften

De inkomsten uit nalatenschappen waren minder dan begroot: € 133.000 (2021: € 132.000). Waar bij andere natuur- en milieuorganisaties het aandeel nalatenschappen gemiddeld 20% van de fondsenwervende inkomsten is, is dit bij ons in 2022 slechts 2%. Er is dus veel potentie om te groeien.

Steeds meer mensen, maar ook stichtingen en bedrijven, doneren grotere bedragen. Dit jaar ontvingen we 64 giften die hoger waren dan € 2.000, met een totale waarde van € 700.000. Daarnaast sluiten steeds meer mensen een periodieke schenkingsovereenkomst af. Inmiddels zijn dat ruim 2.750 mensen, die gezamenlijk een bedrag schonken van € 733.000.

Meer weten?

De belangrijkste resultaten en de gehanteerde fondsenwervende methoden staan verder beschreven in onze jaarrekening.