jaarverslag 2020
financieel
gezond

Baten van overheidssubsidies

Milieudefensie financiert haar activiteiten voor een deel uit langlopende subsidies van de overheid. De besteding van deze subsidies valt uiteen in 3 delen:

• 1 - Activiteiten bij Milieudefensie.
    Bedrag in 2020: € 3.670.398
  • 2 - Activiteiten bij overige partners (vooral Friends of the Earth-groepen) waarmee samen de subsidie is verkregen.
    Bedrag in 2020: € 2.030.277
  • 3 - Activiteiten bij alliantie-partners. Milieudefensie is penvoerder van de alliantie GLA (Green Livelihoods Alliance) en ontvangt het hele bedrag. Dit wordt verdeeld met de 2 andere alliantie-partners (IUCN NL en Tropenbos Internationaal).
    Bedrag in 2019: € 4.863.000

Een groot deel van de uitvoering van subsidies vindt dus plaats bij partners, buiten Milieudefensie. De financiering van de activiteiten die plaatsvinden bij Milieudefensie in Nederland is het beste te analyseren als we de categorieën 2 en 3 buiten beschouwing laten. Daarmee komt het aandeel overheidsfinanciering in de totale baten van Milieudefensie excl. partners op 31%, zie onderstaande diagram.

Baten van overheidssubsidies

De inkomsten uit fondsenwerving groeiden

Onze leden en donateurs maakten ons in 2020 blij met een bedrag van 6,83 miljoen euro. Dat is een stijging van maar liefst 16% ten opzichte van vorig jaar. Er kwamen veel extra giften binnen: bij onze online acties en onze papieren donatiemailingen. We zijn verheugd dat zoveel mensen ons (extra) steunden in een voor velen moeilijk jaar.

Aantal leden en donateurs

Eind 2020 steunden 73.373 leden (2019: 69.945) en 29.406 donateurs (2019: 25.471) ons. Het totaal aantal leden en donateurs groeide daarmee tot boven de 100.000, tot 102.779 om precies te zijn (2019: 95.417). Niet alleen het aantal leden groeide met 5%, ook het aantal mensen dat doneerde voor een specifieke campagne steeg sinds jaren weer, en wel met 15%.

Doorlopende machtigingen

De laatste jaren zetten we met telemarketing, straatwerving en online werving in op het werven van leden met een doorlopende machtiging. Hierdoor steeg het aantal leden en daarmee onze inkomsten. Leden zorgen voor stabielere inkomsten en dragen, over het algemeen, meer bij dan losse donateurs. Leden voelen zich meer verbonden met de organisatie. De komende jaren houden we vast aan deze insteek.

Onafhankelijk

We kunnen ons werk alleen overtuigend en geloofwaardig doen als we onafhankelijk zijn van de overheid en bedrijven. Financiële onafhankelijkheid is daarbij een voorwaarde. Het is daarom van belang dat particuliere fondsen- en ledenwerving onze grootste bron van inkomsten is, voor minimaal 50 procent. In 2020 is dat met 57% (excl. subsidiebaten van Partners) ruimschoots gelukt.

Loyaliteit

In 2020 werkten we hard aan ons loyaliteitsprogramma. Met dit programma proberen we (nieuwe) leden en donateurs langdurig aan ons te binden: door ze warm welkom te heten, te betrekken bij wat we doen en te waarderen voor hun bijdrage. Ook zetten we in op winback, het ‘terugwinnen’ van mensen die eerder lid waren.

Het programma begint zijn eerste vruchten af te werpen. Mensen die deelnamen aan een waarderingscampagne bleken zich meer verbonden te voelen en blijven daardoor naar verwachting langer lid of donateur.

Daarnaast hebben we meerdere onderzoeken op het gebied van loyaliteit gedaan. We zien dat onze CSS-score (Charity Support Score) ten opzichte van 2019 flink is gestegen. De CSS-score laat zien dat onze leden en donateurs dus loyaler zijn geworden.

Daar zijn we heel blij mee want het werven van leden op straat stond dit jaar door corona onder druk. Onze focus op het behoud van leden en donateurs is daarom extra belangrijk. In 2021 gaan we verder met het opzetten en uitvoeren van diverse loyaliteitsprojecten.

Een sterke basis

De keuze voor bewegingsopbouw als centrale strategie stuurt de ontwikkelingen binnen fondsenwerving. Door deze heldere focus voelt onze achterban zich meer en meer betrokken, zowel met tijd als geld. Dat versterkt onze basis.

Inkomstenbronnen op een rij

Nalatenschappen

De inkomsten uit nalatenschappen bedragen nu 2 tot 8% van de totale inkomsten. In 2020 was dit 6%, een bedrag van € 430.000. Bij andere natuur- en milieuorganisaties is dit gemiddeld 20%. Er is dus veel potentie om te groeien.

Met een actief programma informeren we mensen over testamenten en nalaten aan Milieudefensie: met bijeenkomsten, advertenties, telefoontjes en online aandacht in bijvoorbeeld nieuwsbrieven. De focus ligt op inspireren, hoogwaardige dienstverlening en het geven van heldere informatie.

Schenkingsovereenkomsten

Met een schenkingsovereenkomst van minimaal 5 jaar is je gift aftrekbaar van de belasting. In 2020 hadden 1.925 mensen een schenkingsovereenkomst en doneerden daarmee € 352.000 (2019: € 300.000). Door mensen deze mogelijkheid actief aan te (blijven) bieden stijgt het aantal overeenkomsten gestaag.

Online inkomsten

In 2020 werden 2.490 mensen online lid. Dat is een groei van 70% ten opzichte van 2019 (1.458 mensen). Omdat het werven op straat en per telefoon moeizamer gaat, zijn we verheugd dat mensen ons online weten te vinden. Bijkomend voordeel is dat mensen die online lid worden gemiddeld langer lid blijven.

Ook het aantal losse online giften steeg, van € 110.000 naar € 411.000. Een enorme groei die vooral werd veroorzaakt door de crowdfundingsactie voor onze Klimaatzaak tegen Shell.

Inkomsten uit donatiemailingen

Regelmatig sturen we per post extra giftverzoeken naar onze leden en donateurs. Dat zorgde in 2020 voor € 638.000 aan extra inkomsten voor onze projecten. Dit is 40% meer dan in 2019. Onderwerpen waar mensen extra voor gaven: onze plannen voor Duurzaam Herstel en onze projecten voor het behoud van de bossen.

De belangrijkste resultaten en de gehanteerde fondsenwervende methoden staan verder beschreven in onze jaarrekening.