Dossier Veevoer

Campagne 'Allemaal Lokaal'

Campagne 'Allemaal Lokaal'

24 maart 2015

Met de lancering van de campagne ' Allemaal Lokaal' wil Milieudefensie een grote impuls geven aan het telen en gebruiken van veevoer van 'dichtbij'. Het doel van de campagne, die in februari 2015 gelanceerd werd, is om met zowel akkerbouwers als veehouders gezamenlijk een grote stap vooruit zetten in de verduurzaming van de Nederlandse vlees-en zuivelsector.

Importsoja veroorzaakt grootschalige kap van oerwouden

Voor de productie van onze zuivel, vlees en eieren, worden er grote hoeveelheden veevoer-soja uit Zuid-Amerika geïmporteerd. Voor het verbouwen van deze soja wordt op grote schaal regenwoud gekapt en in brand gestoken en lokale boeren (campesinos) van hun land verdreven. En dat terwijl wij prima in staat zijn om ons eigen veevoer te verbouwen!

Allemaal Lokaal!

Met de campagne ' Allemaal Lokaal' wil Milieudefensie ervoor zorgen dat het telen en gebruiken van regionaal veevoer een grote impuls krijgt. Samen met akkerbouwers en veehouders willen we een grote stap vooruit zetten in de verduurzaming van de Nederlandse vlees-en zuivelsector. Dat is beter voor mens, dier en milieu zowel in Zuid Amerika als in Nederland.

Hoe gaan we dat doen?

Milieudefensie organiseert samen met akkerbouwers, veehouders en retailers in 3 jaar tijd 10 pilots. Om aan te tonen dat het kan en dat het mogelijk is om producten te maken die afkomstig zijn van dieren die alleen regionaal veevoer te eten krijgen. Inmiddels is het GIJS ei, het eerste pilotproduct van Allemaal Lokaal' , verkrijgbaar bij de SPAR en de PLUS. En wordt er hard gewerkt aan mooie nieuwe pilotproducten.

Daarnaast gaan we via een petitie zoveel mogelijk handtekeningen verzamelen. We gebruiken deze handtekeningen om zichtbaar te maken richting boeren, de sector en de politiek dat burgers graag producten met lokaal veevoer willen.

Meer weten? Check onze campagne site op www.allemaal-lokaal.nl



Deze campagne is mede mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij.