Nationale Postcode Loterij

Extra toegekend. Wat van dichtbij komt is beter.

Extra toegekend. Wat van dichtbij komt is beter.

31 oktober 2014

In 2014 hebben we van de Nationale Postcode Loterij een extra bijdrage van bijna 2 miljoen euro ontvangen voor het project 'Wat van dichtbij komt is beter'. Dit project biedt een concrete oplossing voor een duurzame grondstoffenvoorziening voor de Nederlandse veehouderij. Met dit project bouwen we aan de landbouw van morgen, die nog eeuwenlang dienst kan doen, zonder de Aarde te schaden.

Dit project is een vervolg op de Kleine Hoefprint campagne uit 2013. Met deze campagne zetten Milieudefensie en JMA zich in om het gebruik van regionaal veevoer te bevorderen bij de productie van zuivelproducten.

De meeste koeien in Nederland eten als krachtvoer veevoer-soja. Deze soja wordt grootschalig geteeld in Zuid-Amerika, voornamelijk in Brazilië en Argentinië. Met grote gevolgen. Voor de enorme sojaplantages wordt oerwoud gekapt en lokale boeren worden gedwongen hun land te verlaten.

Koeien in Nederland kunnen prima regionaal verbouwd voer eten. Dat is veel beter voor koe, mens en milieu. Nog niet zo heel lang geleden aten onze koeien voer van Nederlandse bodem. Gras natuurlijk, maar ook eiwitrijke gewassen als veldbonen en erwten en lupines.

Met de Kleine Hoefprint campagne spraken we eerst de kaassector aan met de vraag om kaas te maken waar geen oerwoud voor wordt gekapt. We organiseerden een megabestelling van 8000 consumenten. Zij bestelden én betaalden voor 'oerwoudvrije' kaas die op dat moment nog niet gemaakt werd.

Aurora, een biologische kaasmaker in Noord-Limburg, tekende in op de bestelling en maakte de eerste zesduizend kilo Kleine Hoefprint kaas. Na deze eenmalige actie nam zij, vanwege het enthousiasme bij de achtduizend afnemers, Kleine Hoefprint kaas vast op in het assortiment van haar webshop.

Na kaas richtten we onze pijlen op Unilever, de grootste ijsmaker van Nederland, met een petitie voor een oerwoudvrije Magnum. Tijdens een tour langs popfestivals verzamelden we 17.000 steunbetuigingen. Unilever heeft helaas niet toegezegd dat zij een oerwoudvrije Magnum gaat produceren. Zij wil wél met ons in gesprek over de teelt van regionale veevoergewassen.

De Amsterdamse ijsmakers van Frozen Dutch lieten zien dat oerwoudvrij ijs wel kán. Zij maakten heerlijk Kleine Hoefprint aardbeienroomijs dat te koop was bij winkelketens Marqt en Ekoplaza.

Lees meer over de ontwikkelingen rondom dit project