Jumbo, Aldi en Albert Heijn kiezen voor duurzame melk. Ze doen dit onder druk van consumenten. Ruim 55.000 mensen tekenden de petitie van Milieudefensie voor eerlijke melk. De toezegging van de drie grote supermarkten is goed nieuws voor het milieu. Want duurzame melk is minder vervuilend dan gewone melk. Consumenten kunnen nu gemakkelijk duurzaam kiezen.
Jumbo gaat de melk van het huismerk verduurzamen. Aldi onderzoekt hoe ze duurzame melk voor een eerlijke prijs kan verkopen. Albert Heijn gaat nog een stapje verder.
De grootste supermarkt van Nederland stelt vanaf eind 2020 de volgende eisen aan haar leveranciers:
Campagneleider Bart van Opzeeland van Milieudefensie: “Het is echt een domino-effect. En nu deze drie grote supers om zijn, kun je stellen: duurzame melk wordt normaal. Dat is goed nieuws voor het milieu, voor de koeien én voor het klimaat. De supermarkten moeten nog wel duidelijkheid geven over het extra geld dat ze aan boeren gaan betalen zodat deze de milieumaatregelen kunnen uitvoeren. Daar gaan we dus, samen met boeren, verder over in gesprek met de supermarkten.”
Een eerlijke prijs is een voorwaarde voor boeren om hun melk duurzaam te kunnen produceren. Duurzame melk komt van koeien die zoveel mogelijk in de wei lopen, en voer krijgen dat in Europa geteeld is. Bovendien moet de boer genoeg land hebben om de mest van zijn koeien over te verspreiden, en houdt hij rekening met weidevogels.
Maar Milieudefensie gaat verder. Lees meer over Van Erf tot Erf waarmee we boeren en consumenten bij elkaar brengen.