Nieuws

Nieuws

02 februari 2011 20 november 2017
Wikileaks levert zoveelste bewijs dat Shell in Nigeria vuil spel speelt

Wikileaks levert zoveelste bewijs dat Shell in Nigeria vuil spel speelt

15 december 2010

15 december 2010 - De Guardian maakte gisteren bekend dat Shell volgens eigen zeggen mensen op elk relevant ministerie van Nigeria heeft zitten en ”dus toegang heeft tot alles wat er op die ministeries wordt gedaan''. Dit blijkt uit door klokkenluiderssite Wikileaks gelekte documenten. "Dit is het zoveelste bewijs dat Shell in Nigeria vuil spel speelt," aldus Geert Ritsema van Milieudefensie.

Lees verder...

Nederlanders beleggen onbewust in extreem vervuilende oliewinning

Nederlanders beleggen onbewust in extreem vervuilende oliewinning

13 december 2010

13 december 2010 - Nederlanders hebben via pensioenfondsen 1,6 miljard euro belegd in de extreem vervuilende oliewinning uit teerzand. Dat blijkt uit onderzoek dat Milieudefensie vandaag openbaar maakt. Nederlandse pensioenfondsen dragen zo bij aan de uitstoot van extra broeikasgas en aan de vernietiging van Canadese oerbossen. Zonder het te weten financieren veel Nederlanders op deze manier een uitermate vervuilende vorm van oliewinning.

Lees verder...

Schultz van Haegen verklaart auto heilig

Schultz van Haegen verklaart auto heilig

02 december 2010

2 december 2010 - Minister van Infrastructuur Schultz van Haegen wil in maart 2011 van start gaan met het invoeren van 130 km/uur als maximumsnelheid op een aantal snelwegen. Dit verklaarde zij gisteravond tijdens de begrotingsbehandeling in de Tweede Kamer. Daarnaast sluit zij de aanleg van nieuwe wegen, bijv. door het Groene Hart en over het IJmeer, niet uit. Afgelopen dinsdag protesteerde Milieudefensie nog bij de Tweede Kamer tegen de voorgenomen maximumsnelheid van 130 km/uur.

Lees verder...

Actie tegen verhoging maximumsnelheid

Actie tegen verhoging maximumsnelheid

30 november 2010

30 november 2010 - Milieudefensie heeft 30 november actie gevoerd tegen de plannen van het kabinet om de maximumsnelheid te verhogen. Die plannen kwamen die dag tijdens de begrotingsbehandeling van het ministerie van Infrastructuur & Milieu aan bod. Willem Verhaak, campagneleider Mobiliteit bij Milieudefensie: “Harder rijden lijkt in eerste instantie leuk, maar als je er even over nadenkt is het onverantwoord.” Buiten een geringe tijdswinst voor automobilisten kleven er alleen maar nadelen aan een hogere maximumsnelheid: meer uitstoot van CO2 en schadelijke gassen, meer files en meer verkeersslachtoffers.

Lees verder...