Berichten

Milieudefensie doneert duizenden bloembollen voor gasverzet Groningen

08 november 2017

Amsterdam, 8 november 2017 - De actie ‘Bloeiend Verzet’ van een coalitie van politieke partijen en maatschappelijke organisaties is een succes. Vanuit het hele land hebben mensen bloembollen gedoneerd om de helden van het Groningse gasverzet te eren. Milieudefensie verdubbelde deze met biologische bollen, waardoor de eindstand uitkomt op ruim 7500 bollen. Jorien de Lege, campagneleider Energie: ‘‘Het is een prachtig vooruitzicht dat Groningers in het voorjaar hun verzet kunnen zien bloeien.’’

Bloeifestival

Zaterdag 11 november stoppen we de bollen met vrijwilligers in de grond tijdens een bloeifestival in het Groningse Uithuizen. Ook Amerikaanse hiphoppers en Standing Rockactivisten zijn van de partij, meldt de organisatie van Bloeiend Verzet.

‘Kop d’r Veur’

De bloembedden vormen samen de tekst ‘Kop d’r Veur’, een uitdrukking die in Groningen vaak wordt gebruikt om politici en bestuurders aan te sporen de handen uit de mouwen te steken. De rest van het veld is ingezaaid met gras, waardoor een tijdelijk park vol bloemen ontstaat.

Feestmaal voor bijen

‘‘Dit bloemenmonument wordt niet alleen een hart onder de riem voor alle helden in de strijd tegen de gaswinning, maar ook een feestmaal voor bijen en andere bestuivers”, zegt Jorien de Lege. Het bloemenveld bestaat volledig uit tulpen, die bloeien in april. Alle bollen die Milieudefensie doneert zijn afkomstig van een biologische kweker uit het Noord-Hollandse Benningbroek. Kweker Annelies Timmer: 'Ik hoop dat deze bloemen de Groningers vreugde brengen.”

Over Bloeiend Verzet

Het initiatief voor Bloeiend Verzet komt van Sandra Beckerman, Groningse en Tweede Kamerlid voor de SP. Wat begon als een bloemetje voor mensen die zich inzetten voor het gasverzet, groeide uit tot een kleurrijke ode aan de Groningers en hun strijd tegen de gaswinning.