Berichten

Hoe verplaatsen mensen zich in hun vrije tijd?

Hoe verplaatsen mensen zich in hun vrije tijd?

30 juni 2017

BLOG (verschenen in Verkeer in Beeld op 30 juni) van Bram van Liere van Milieudefensie aan de nieuwe minister van Infrastructuur en Milieu. Van Liere pleit ervoor om meer in te zetten op langzame vervoersmiddelen.

 

Geachte nieuwe minister van IenM,

Ik weet op het moment van schrijven nog niet wie u bent, maar u kunt de komende jaren een flinke stempel drukken op hoe ons land eruit gaat zien en hoe wij van A naar B gaan.

U nam vast met minstens zoveel interesse als ik kennis van de berichten dat het autoverkeer nog meer zal toenemen. En mogelijk verbaasde u zich net zo. Want, waarom kiezen steeds meer mensen voor de auto om zich te verplaatsen? Dat is niet altijd een pretje. Nog voor de dag goed en wel begint, hebben veel mensen hun portie fileleed al achter de rug. En de ongezonde lucht merken we bijna niet op.

U weet ook vast het antwoord al: mensen kiezen niet voor de auto, maar willen van A naar B op de meest praktische manier. Er is veel geïnvesteerd in nieuw asfalt en dan lijkt de auto relatief aantrekkelijk. Deze keuze voor ‘snel’ asfalt leidde tot een autodominantie waar iedereen de rekening voor betaalt: ongezonde lucht, een fikse uitstoot van CO2 en te weinig ruimte in de stad, omdat parkeerplaatsen en rijbanen onbegaanbaar zijn voor mensen zonder auto.

Als mensen vrij kunnen kiezen, maken ze andere keuzes. Mensen gaan dan graag wandelen en fietsen. Op een zonnige dag fietsen en wandelen zij puur voor het plezier. Niet gek, want het is lekker buiten en nog gezond ook. Zo verplaatsen mensen zich dus graag, zelfs als ze nergens hoeven te zijn. U kunt mensen helpen om vaker naar hun werk te gaan op hun favoriete manier. Met een kleine investering in fietsinfrastructuur en in e-fietsen nemen de fietskilometers 23 procent toe, zo leert ons de Nationale Markt en Capaciteitsanalyse 2017. Een deel van deze mensen komt hiervoor uit de auto en dat is winst voor hun gezondheid, onze luchtkwaliteit en voor het klimaat.

Wat te doen? Tussen steden liggen soms kleinere gemeenten die niet investeren in fietsroutes door hun gebied. Dan kom je met een beetje vlotte (e-)fiets als een milkshake aan op je werk. In de stad laveert de snelle e-fiets op de rijbaan tussen toeterende auto’s en de ‘gewone’ fietser op smalle fietspaden tussen walmende scooters. Zo rijdt niemand graag en dat kan natuurlijk anders.

Minister, help ons uit het autodominante systeem en geef meer mensen de kans om zich op hun favoriete manier te verplaatsen van A naar B.

Hoogachtend,

Bram van Liere, Milieudefensie