Berichten

Drie grote supermarkten kiezen voor duurzame melk

Drie grote supermarkten kiezen voor duurzame melk

12 december 2017

Amsterdam, 12 december 2017 – Zowel Jumbo, Aldi als Albert Heijn hebben onder druk van Milieudefensie toegezegd hun huismerkmelk te verduurzamen. Dat is goed nieuws voor het milieu omdat duurzame melk minder vervuilend is dan gewone melk. Consumenten kunnen nu gemakkelijk duurzaam gaan kiezen.

Bart van Opzeeland, campagneleider Voedsel van Milieudefensie, zat de afgelopen maanden veelvuldig aan de tafel bij supermarkten, en voerde samen met boeren en consumenten actie om ze over te halen.

Duurzaam de norm

Van Opzeeland: “Het is echt een domino-effect. En nu deze drie grote supers om zijn, kun je stellen: duurzame melk wordt de norm. Dat is goed nieuws voor het milieu, voor de koeien én voor het klimaat. De supermarkten moeten nog transparant worden over het extra geld dat ze aan boeren moeten betalen zodat deze de milieumaatregelen kunnen uitvoeren. Daar gaan we dus, samen met boeren, verder over met ze in gesprek.

Eerlijke prijs voor de boer
Een eerlijke prijs voor melk is een voorwaarde voor boeren om hun melk duurzaam te kunnen produceren. Duurzame melk komt van koeien die zoveel mogelijk in de wei lopen, en veevoer krijgen dat in Europa geteeld is. Bovendien moet de boer genoeg grond hebben om de mest van zijn koeien over zijn land te verspreiden, en houdt hij rekening met weidevogels. Dat heeft een prijskaartje. Ruim 50.000 consumenten tekenden in de afgelopen maanden een petitie van Milieudefensie voor duurzame melk tegen een eerlijke prijs.

Millieuschade

De productie van gewone melk heeft een grote impact op klimaat en milieu en is minder diervriendelijk. Het veevoer -vooral soja- komt meestal uit Zuid-Amerikaanse landen, waar tropisch regenwoud gekapt is voor sojaplantages. Doordat de melkprijs gemiddeld de afgelopen jaren laag was, worden boeren gedwongen meer koeien te houden. Dat leidt tot veel extra uitstoot van broeikasgassen en grondwater wordt vervuild.

 Rechtstreeks met boeren

Jumbo zegde op 16 november als eerste toe om de melk van het huismerk te verduurzamen. Aldi op 11 december overstag, en onderzoekt op dit moment hoe ze de duurzame melk ook voor een eerlijke prijs in het schap kunnen krijgen. Albert Heijn gaat het verst, de grootste supermarktketen van Nederland liet vandaag weten duurzame melk rechtstreeks met de boeren te gaan regelen. Milieudefensie denkt mee met de supermarkten en blijft, samen met boeren en consumenten, controleren of zij hun toezeggingen waarmaken. Ook gaan zij de komende tijd het gesprek aan met supermarkten die nog niet hebben toegezegd.