Dossier Recht op gezonde lucht

Eerlijke Scooter-actie in Den Haag

Eerlijke Scooter-actie in Den Haag

14 december 2017

Vandaag, 14 december 2017, voeren we actie met de Eerlijke Scooter. De Amsterdamse actiegroep Geef het Fietspad Terug!, de Fietsersbond, Natuur en Milieu, het Longfonds en Luchtwachters uit het hele land doen ook mee. Op de Hofplaats in Den Haag nodigen we Tweede Kamerleden uit om een ritje te maken.

De Eerlijke Scooter is een scooter waarvan de uitlaatpijp is verlengd en uitkomt in het gezicht van de bestuurder. Degene die de vervuiling veroorzaakt, heeft er hierdoor dus ook zélf last van. Dat is eerlijker dan als andere weggebruikers de uitlaatgassen in hun gezichten krijgen. Zoals fietsers. Mensen die zelf geen ongezonde en vervuilende gassen uitstoten, zijn op dit moment dus de dupe van mensen die dat wel doen. Dat is toch te gek voor woorden!

Bekijk de actie terug

Van het fietspad naar de autoweg

Het doel van de actie? De scooter moet van het fietspad af, de autoweg op. Want de scooter is te vervuilend om tussen de fietsers te rijden. En een paar meter afstand tussen de scooter en de fietser maakt al veel verschil. Precies dit bespreekt de Tweede Kamer vandaag in het algemeen overleg Wegverkeer & Verkeersveiligheid. Voor de eventuele nieuwe maatregel moeten gemeenten een helmplicht voor scooters kunnen invoeren. En daarvoor is regelgeving uit Den Haag nodig.

Dagelijkse bron van irritatie

Een kwart van alle luchtvervuiling die een fietser op het fietspad inademt, wordt veroorzaakt door scooters. En wist je dat scooters vele malen meer schadelijke stoffen uitstoten dan een gemiddeld bestelbusje? Het aantal brommers en scooters is de afgelopen tien jaar in Nederland ook nog eens enorm gegroeid; van 690.476 in 2007 naar 1.125.846 in 2016. Scooters vormen dan ook een dagelijkse bron van irritatie. Trouwens niet alleen vanwege de ongezonde uitlaatgassen, maar ook omdat ze veel ruimt innemen en vaak gevaarlijk rijgedrag vertonen.

Koploper Amsterdam

Op dit moment pakt de gemeente Amsterdam scooters het beste aan. Vanaf 1 januari 2018 geldt een milieuzone voor scooters in Amsterdam. Ook wil de gemeente scooters, net als wij, naar de autoweg verplaatsen. De vergadering van vandaag in de Tweede Kamer is dus belangrijk. Want daarin wordt besloten of een helmplicht ingevoerd kan worden. Alleen dan is de situatie veilig genoeg voor scooterrijders op de autoweg.

Uiteindelijk willen we natuurlijk een algemeen verbod op scooters die op fossiele brandstoffen rijden. Eerst vandaag maar eens afwachten...

Vriendelijke groet,
Anne Knol,
Campagneleider Mobiliteit

PS wil jij ook recht op gezonde lucht? Teken de petitie!