Dossier Luchtkwaliteit

Milieudefensie wil toegang tot software vuile diesels

Milieudefensie wil toegang tot software vuile diesels

28 september 2015

Milieudefensie wil dat de software die de motor van auto's aanstuurt, toegankelijk wordt. Volkswagen zorgde er met behulp van software voor dat auto's weten wanneer ze officieel getest worden. Alleen dan was de uitstoot laag. Zonder de broncode van de software is het onmogelijk om ook in de toekomst gesjoemel zoals dat van Volkswagen te voorkomen.

'Het dieselschandaal laat zien dat de EU te naïef en te laks is geweest met het controleren van de auto-industrie. We hebben realistische emissietests nodig en toegang tot de broncode van de software die het motormanagement regelt.' aldus Milieudefensie campagneleider verkeer Ivo Stumpe. 'De Tweede Kamer moet dit als harde eis aan de EU stellen.'

Milieudefensie wil niet wachten op nieuwe regels. 'Wij gaan proberen om met een groepje hackers en techneuten zelf toegang te krijgen tot de software van een paar verdachte merken. Dat is nodig om de ware omvang van het schandaal boven water te krijgen en te voorkomen dat de nieuwe tests weer gaan leiden tot fraude en gesjoemel.'

Autofabrikanten weigeren openheid van zaken te geven. Dieselgate laat zien dat de auto-industrie niet te vertrouwen is als het aankomt op duurzaamheid. De fraude met tests rond brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen is veel breder dan alleen Volkswagen. Bij alle merken is er een groot verschil tussen de officiële test en de praktijk op de weg. Dat ligt deels aan het prepareren van de testauto en deels aan de manier waarop de chip de motor aanstuurt in een testomgeving. Het eerste is laakbaar maar legaal, het tweede niet.