Dossier Duurzaam door de stad

Duitsland en Engeland moeten van de rechter maatregelen nemen voor gezonde lucht

Duitsland en Engeland moeten van de rechter maatregelen nemen voor gezonde lucht

28 juli 2017

In Groot Brittannië mogen vanaf 2040 geen diesel- en benzine-auto's meer verkocht worden, maakte de Britse regering deze week bekend. In de Duitse stad Stuttgart mogen binnenkort waarschijnlijk geen diesels meer op straat rijden om de luchtkwaliteit te verbeteren. Beide maatregelen worden genomen omdat milieuorganisaties een rechtszaak voor gezonde lucht wonnen. Milieudefensie is in Nederland een rechtszaak gestart voor gezonde lucht. Het kort geding daarvan dient 23 augustus aanstaande.

Langzaam gezonde lucht in Groot Brittannië

Actiegroep ClientEarth staat in haar recht, zo concludeerde de rechter al eerder: de Britse regering moet direct maatregelen nemen om de luchtkwaliteit te verbeteren en aan de Europese grenswaarden te voldoen. De stop op verkoop van diesel- en bezineauto's is een van de maatregelen die de regering in reactie op dat vonnis heeft aangekondigd. “Deze Britse zaak laat zien dat rechtszaken echt effect kunnen hebben op beleid. Alleen is er natuurlijk ook aan de overkant van het kanaal nu al gezonde lucht nodig, en niet pas vanaf 2040,” reageert Anne Knol, campagneleider mobiliteit. Groot Brittannië is niet het eerste land dat beslist om de verkoop van diesels en benzine-auto's op termijn te stoppen. Eerder al bepaalde Frankrijk dat de verkoop in 2040 gestopt moet worden. Noorwegen is een stuk ambitieuzer: daar staat een verbod al in 2025 op de planning.

Stop op fossiel in Nederland?

In Nederland werd een eerdere motie om vanaf 2025 alleen nog maar elektrische voertuigen te verkopen flink afgezwakt. Volgens het kabinet is het wel het 'streven' om rond die tijd zoveel mogelijk emissievrije auto's te verkopen. Dat is niet alleen hard nodig voor de luchtkwaliteit. Ook vanwege het klimaat is het nodig zo snel mogelijk te stoppen met het verbranden van fossiele brandstoffen. In Parijs besloten we samen dat de temperatuur wereldwijd maximaal 2 graden mag stijgen en liefst maar 1,5 graad. Uit onderzoek van CE Delft in opdracht van Milieudefensie, Greenpeace en Natuur & Milieu blijkt dat nieuwe personenauto’s al rond 2025 volledig CO2-emissievrij moeten zijn om het 2 gradendoel te kunnen halen. Om klimaatverandering tot 1,5 graad te beperken zouden auto's zelfs volgend jaar al emissievrij moeten zijn.

Mogelijk einde aan diesels in Stuttgart

In Stuttgart heeft de rechter vandaag naar aanleiding van een rechtszaak van de Deutsche Umwelthilfe opgedragen dat de overheid meer moet doen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Het vorige plan dat de regering daarvoor had gemaakt was ontoereikend. Deze uitspraak kan leiden tot een totaalverbod op diesels in de stad. Milieudefensie ziet deze uitspraak als een mooie steun in de rug voor de rechtszaak in Nederland.

Recht op gezonde lucht

Op 23 augustus dient het kort geding in de gezonde lucht rechtszaak van Milieudefensie. Anne Knol: “Wij eisen in onze zaak niet alleen dat de lucht aan de Europese wet voldoet, maar vooral dat de lucht echt gezond is en veilig om in te ademen. Recht op gezondheid is een van de mensenrechten. De richtlijnen van de wereldgezondheidsorganisatie voor gezonde lucht zouden dus leidend moeten zijn. Daarvoor is een snelle omslag naar duurzame mobiliteit nodig: wandelen, fietsen, openbaar vervoer en elektrische deelauto's.” En er zijn meer zaken op komst. Vandaag kondigde milieu-organisaties BUND in Duitsland een rechtszaak tegen een kartel van autofabrikanten omdat zij bewust hebben gesjoemeld met uitlaatgassen en daarmee willens en wetens de volksgezondheid hebben geschaad. Anne Knol: “Het is goed om te zien dat milieu-organisaties overal falende overheden terugfluiten en maatregelen voor gezonde lucht afdwingen. Al is het eigenlijk bizar dat het zo moet.”

Lees ook het artikel over vieze lucht in Amsterdam