Dossier Duurzaam door de stad

Samen op weg: de eindjes aan elkaar knopen

Samen op weg: de eindjes aan elkaar knopen

12 september 2016

Je loopt naar de bushalte om de hoek. De bus brengt je snel naar het station, waar je meteen de trein neemt. Aangekomen in Amsterdam stap je in één keer in de tram die je voor de deur van je afspraak afzet. Ondertussen heb je je afspraak voorbereid. Dát is pas efficiënt.

De ruimte in onze steden is beperkt. Straten in oude binnensteden zijn ontworpen voor voetgangers, niet voor gemotoriseerd verkeer. Desondanks nemen auto’s tegenwoordig verreweg de meeste ruimte in. We verwachten dat de hoeveelheid stedelingen en dus de mobiliteit in de steden alleen maar toeneemt de komende decennia. De ruimte in steden blijft natuurlijk gewoon gelijk. Milieudefensie ziet goed en schoon openbaar vervoer daarom als een van de voorwaarden om deze groei leefbaar te kunnen houden. Het is van belang dat het openbaar vervoer schoon is. Lopen of fietsen is natuurlijk nog beter, maar openbaar vervoer is een prima alternatief.

Knoop de eindjes aan elkaar

De aansluitingen tussen station en huis of tussen bestemmingen kunnen nog een stuk beter. Mensen nemen in steden vooral de fiets naar het station. In een stad als Utrecht is dat zelfs 50%. Maar in het zogenaamde natransport (van het openbaar vervoer naar je uiteindelijke bestemming) blijft de fiets steken op maar 10% van de verplaatsingen. De toekomst van OV in steden zit in een betere aansluiting tussen treinstations, stedelijk OV en (deel)fietsen. Innovatieve deelconcepten en maatwerk voor openbaar vervoer zullen steeds belangrijker worden. De OV-fiets is al haast niet meer weg te denken, maar ook buurtmobiliteit (je auto of bakfiets delen met je buurtgenoten) of deur-tot-deur vervoer op maat zul je steeds vaker in het straatbeeld tegenkomen.

OV geeft ruimte (ook in het budget)

De ruimtebesparing die je wint met openbaar vervoer ten opzichte van de auto, zit in steden vooral in het parkeren. Denk je eens in wat je allemaal kan doen met die parkeerplekken in de stad. Kennisplatform CROW schat de kosten van autoparkeren in Nederland op meer dan 6 miljard euro, terwijl de opbrengst van parkeergeld slechts een tiende daarvan bedraagt. Het verschil betaalt iedereen – met of zonder auto - via belastingen. De verschuiving naar lopen, fietsen en openbaar vervoer levert de maatschappij geld op. De totale maatschappelijke kosten van de trein zijn namelijk ruim vier keer zo laag als die van de auto.