Palmolie tanken funest voor mens en milieu

Wie diesel tankt, rijdt straks ongemerkt op brandstof die de oorzaak is van bosbranden, het bankroet van boeren in Indonesië en de versnelling van klimaatverandering, aldus Rolf Schipper en Nur Hidayati.

OPINIE (Algemeen Dagblad, 7 oktober 2017)

Het klimaat wil de regels voor diesel aanpassen, waardoor we in de praktijk de komende drie jaar in Nederland mogelijk veel palmolie gaan tanken. De regels voor het bijmengen van gewone diesel met zogenoemde biodiesel zijn ooit bedacht als klimaatmaatregel. Maar laat palmoliediesel nou drie keer zoveel CO2 uitstoten als gewone diesel. Wie wil dat?
Het haalt niet dagelijks het nieuws, maar alleen al deze zomer waren er in Indonesië honderden bosbranden. Voor de ‘klimaatvriendelijke’ diesel worden de laatste regenwouden op onze planeet in een moordend tempo omgehakt of afgefikt.
Regelmatig worden straffeloos mensenrechten geschonden. Bedreigde diersoorten als de orang-oetan en de Sumatraanse tijger verliezen hun thuis. Niet door een natuurramp, maar door de productie van palmolie. Dat is het gevolg van beleidskeuzes in Brussel en Nederland.

Grens trekken

Indonesië is de grootste exporteur van palmolie in de wereld. Een derde van alle palmolie wereldwijd wordt geïmporteerd in de Europese Unie. De helft daarvan belandt al in de autotank, maar nu nog niet in Nederland.
De Nederlandse politiek moet hier een grens trekken en een einde maken aan het bijmengen van palmolie en andere voedselgewassen in diesel. Niet over een poosje, maar zo snel mogelijk.
Komende maanden praat de Kamer over de nieuwe dieselregels van demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma. De Europese Unie besluit eind dit jaar over een uitbreiding van de hoeveelheid palmolie in brandstoffen in de periode van 2021 tot 2030. Het Europese Parlement heeft al ‘nee’ gezegd tegen palmolie in biodiesel. Nu de Europese ministers en de Nederlandse regering nog. Want het is desastreus voor het regenwoud en zijn bewoners. In het vissersdorp Pungkat op Sumatra heeft een palmoliebedrijf met een illegale vergunning het dorpsbos gekapt en chemicaliën gebruikt. Die inwoners kunnen geen boten meer bouwen, hebben geen schoon drinkwater meer en de vis is grotendeels verdwenen. Het bestaan dat zij decennialang hebben opgebouwd is verwoest. Ze hebben geen werk, geen land, geen eten.
Vooral namens hen zeggen wij: verschoon de Nederlander en andere Europeanen van oerwoud- en bosbranden in hun dieseltank.

Rolf Schipper is campagneleider Bossen bij Milieudefensie. Nur Hidayati is directeur van WALHI, de zusterorganisatie van Milieudefensie in Indonesië.