Veelgestelde vragen over biobrandstoffen

Biobrandstoffen uit voedsel zijn schadelijker voor het klimaat dan gewone benzine en diesel. Het is de hoogste tijd om het gebruik ervan stop te zetten. Maar wat is eigenlijk het probleem met deze biobrandstoffen? En wat is de oplossing? Hier vind je antwoorden op deze en andere vragen.

  1. Waarom lanceren jullie deze campagne tijdens de coronacrisis? 
  2. Wat is het doel van deze campagne?
  3. Wat zijn biobrandstoffen?
  4. Wat is het probleem met biobrandstoffen uit voedsel?
  5. Wat is de oplossing?
  6. Wat adviseren wij de regering?
  7. In 2018 is er toch succes behaald in Europa?
  8. Hoe kan ik bijdragen? 

1. Waarom lanceren jullie deze campagne tijdens de coronacrisis? 

We kiezen er voor om nu campagne te voeren omdat de regering momenteel werkt aan een wijziging van de regels voor het gebruik van biobrandstoffen. Het beleid voor de komende tien jaar wordt dan gemaakt.

We beseffen ons dat de coronacrisis een enorme impact heeft. We leven mee met iedereen die, op wat voor manier dan ook, door deze crisis wordt geraakt. Het doet ons ook beseffen dat er dingen anders moeten. Het is belangrijk dat we nu de juiste keuzes maken en belastinggeld inzetten voor de goede dingen. Dat betekent nu groene en eerlijke keuzes stimuleren en geen geld stoppen in vervuiling. Milieudefensie zet zich in voor een veerkrachtige, gelijke en duurzame samenleving. Hier en elders. Het gebruik van biobrandstof uit voedsel past daar niet bij.

2. Wat is het doel van deze campagne?

Het doel van deze campagne is om een einde te maken aan het gebruik van biobrandstoffen gemaakt van voedsel, zoals palmolie, soja, maïs of tarwe. In Nederland kan de regering daar dit jaar nog voor zorgen, omdat de regels voor het gebruik van biobrandstoffen worden herzien. Dat doet de regering vanwege nieuwe Europese afspraken. Die afspraken staan het stopzetten van steun aan biobrandstoffen uit voedsel toe.

Terug^

3. Wat zijn biobrandstoffen?

Biobrandstoffen zijn brandstoffen gemaakt van plantaardig of dierlijk materiaal, zoals palmolie, soja, koolzaad, maïs en tarwe, afvalvet uit slachthuizen en gebruikt frituurvet. De regering verplicht oliebedrijven zoals bijvoorbeeld Shell en BP om biobrandstof toe te voegen aan de diesel en benzine die we tanken. Omdat het beter zou zijn voor het klimaat.

Terug^

4. Wat is het probleem met biobrandstoffen uit voedsel? 

Biobrandstoffen uit voedsel zijn een doodlopende weg. Er is zoveel landbouwgrond voor nodig, dat uniek regenwoud wordt gekapt, zeldzame dieren en planten verdwijnen en mensen die in het bos wonen en werken worden verjaagd. Biodiesel uit voedsel is daardoor bijna 2 keer schadelijker voor het klimaat dan gewone diesel. Bovendien is herbebossing van land beter voor het klimaat, dan het telen van gewassen voor biobrandstoffen. Dat haalt meer CO2 uit de lucht dan de CO2-uitstoot die je door het gebruik van de biobrandstof kunt besparen. 

Terug^

5. Wat is de oplossing? 

Het gebruik van biobrandstoffen uit voedsel- of andere landbouwgewassen is een valse oplossing die de overstap naar duurzaam vervoer afremt. We vragen de regering in te zetten op minder en schoner vervoer. Als we minder autorijden, minder vliegen, minder met grondstoffen over de wereld slepen, dan hebben we ook minder brandstoffen nodig. Daarnaast hebben we beter openbaar vervoer nodig, fietsvriendelijke steden en elektrische (deel-)voertuigen. 

Terug^

6. Wat adviseren wij de regering?

Nu beloont de regering bedrijven die biobrandstoffen uit voedsel leveren aan Nederlandse tankstations. Wij vragen de regering om die steun stop te zetten. De nieuwe Europese afspraken laten dat uitdrukkelijk toe. Daarnaast stellen we voor terughoudend te zijn met de inzet van biobrandstoffen uit afval en reststromen, omdat die grondstoffen maar beperkt beschikbaar zijn. Nederland kan in Europa het goede voorbeeld geven en ook daar pleiten voor een einde aan voedsel in de tank.

Terug^

7. In 2018 is er toch succes behaald in Europa?

De Europese Unie besloot in 2018 dat Europese auto's niet langer meer mogen rijden op palmolie. Een groot succes voor het regenwoud en haar bewoners. Vanaf 2020 mag het percentage palmolie in brandstof niet verder groeien. Vanaf 2023 mag er steeds minder palmolie worden bijgemengd, tot in 2030 het percentage palmolie tot nul is teruggebracht.

Milieudefensie is bezorgd dat palmolie nog tot 2030 meegeteld mag worden als hernieuwbare energie. Bovendien zijn er achterdeurtjes die het gebruik van palmolie in de tank toestaan. De uitfasering geldt helaas alleen voor palmolie en niet voor andere voedselgewassen zoals soja, koolzaad, suikerriet, mais of tarwe

8. Hoe kan ik bijdragen? 

Teken de brandbrief aan minister Van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Van Veldhoven, en vraag hen direct een einde te maken aan biobrandstoffen uit voedsel. 

Terug^

Loading...